Inlägg från: Anonym (Merit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Merit)

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag har en tonåring med psykisk ohälsa. Den beror till stora delar på att skolan numera är hemsk för barn med npf - de utagerande npf-barnen tvingas gå i vanlig skola istället för specialklass vilket gör att de gör skolmiljön vidrig för andra, i synnerhet för de inåtvända npf-barnen som inte orkar allt skrik och bråk och bryter ihop när de kommer hem. 

Jag är inte arg på de utagerande npf-barnen utan känner starkt för dem också! De är lika mycket offer i den här situationen som alla tysta npf-barn. 

• Anonym (Merit)
    Core skrev 2024-11-16 17:12:19 följande:

Det var inte fler som dog när jag var barn på 90 talet? . 

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.rmv.se/aktuellt/markant-minskning-av-antalet-dodsolyckor-med-barn/

• Anonym (Merit)

@Xenia - great minds.. :) 

Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?