-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Få personer protesterar när män kan inte födda barn på BB. Biologiska skillnader kan påverka så att det även kan vara till kvinnors nackdel.
Samma sak gäller graviditeter för kvinnors.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-26 14:12:44 följande:
Nej. En hobby är ju till för underhållning. En tro är en hel livshållning med övertygelser etc gällande alla livsområden och det har ju inte ett smack med underhållning att göra.
Självfallet kan man minska graviditeterna. Det bevisas ju av länder där graviditeterna minskat tydligt- i samband med andra saker än aborter. Jag är till 1000 % för tex familjeplanering/ ser positivt på det.
Att framföra en etisk övertygelse är inte automatiskt liktydigt med att moralisera-eftersom moralisera = att inte erkänna att man själv har många fel och brister, vilket jag upprepade gånger har gjort. Att moralisera = att inte leva som man lär, och i just denna fråga lever jag som jag lär -men jag har självfallet 1000-tals andra fel och brister som människa. Jag personligen är inte bättre än andra totalt sett. Någon har sagt ungefär så här då att summan av lasterna är konstant.
Nej. Det behöver inte alls leda till fler barn. Tvärtom ingår ju i det jag förespråkar även att agera så att sannolikheten för oplanerade graviditeter minskar-att hantera sin sexualitet försiktigare osv. Man kan leva så. Det kan man absolut. Däremot gör ju självfallet - och kommer inte att göra det- alla så.
Jag har ju aldrig någonsin sagt att precis alla kommer att agera förnuftigt. Däremot finns det för att ta ett exempel vissa människor som lever i samklang med kristen etik och inte efterfrågar aborter. Det finns till och med vissa människor som har en kristen tro, och som ändrade sin livsstil när de kom till tro. Jag vill också vara med och vinna åtminstone några människor för tron, inte just här i tråden så klart men tex då jag gör närradio åt församlingen, inte främst pga abortfrågan, utan av helt andra skäl, men det blir också en bieffekt när vissa människor kommer till tro och ändrar sin livsstil på olika livsområden att de inte heller kommer att efterfråga aborter (utom i ev. medicinska nödfall),
Den sista frågan vill jag diskutera i en helt egen tråd på det temat, och planerar att starta en djuretiktråd i slutet av veckan - så den lämnar jag helt här.
Det är lugnt, förstår du försöker sätta religion på en piedestal, men slutet av dagen är det bara en hobby till folk har.
Du kan försöka ducka historien, men den berättar att oönskade graviditeter sker på löpande band.
Och din moral och etik kommer bara innebära en sak och en jävla massa oönskade barn.
Din hobby religion är inget man behöver bry sig om i frågan om abort, då det är bara pekpinnar, moral och etik du kletar på andra så de ska må dåligt och göra som du anser.
Du är bara ett hårstrå från de värsta abortmotståndarna, enda skillnaden mellan er två är att dom vill fysiskt stoppa att de gör abort.
Det finns inget att diskutera i FAKTUMET att kött är en överlägsen näringskälla, för det är FAKTA.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-26 12:19:33 följande:
Vad gäller ren juridisk yttrandefrihet har jag ju inget att invända mot det, men däremot finns det ingen som helst motsättning mellan att stå upp för sig själv och att ha någon form av andlig tro. Jag känner tvärtom stor personlig frihet. Ja - jag tror visserligen att vissa viktiga och centrala saker är sanna i livet och att det finns vissa sanningar. Det innebär dock inte alls att jag tror att det finns tydliga svar på precis allt i livet.
Tvärtom finns det många frågor som inte har tydliga svar och mycket tolkningsutrymme i mycket - i all fall i den tror jag har personligt. Jag påstår inte att allting i livet har ett tydligt facit-synnerligen långt från ett sådant påstående. Om du uppfattat mig så har du missförstått mig. Som jag ser det har man stor frihet om man går en kristen väg framåt
Sedan är ju inte ett foster en cellklump. Aborter görs i olika veckor, i olika skeden och det är också skillnad på en cancercell och ett embryo och det är definitivt skillnad på en cancercell och ett foster.
Jo, blod utgjuts vid en abort. Vad gäller "termen mord" så har jag inte ens använt ordet i tråden vad jag kan minnas. Exakt var skulle jag ha gjort det? Dessutom får man skilja på juridiska termer (och det är väl rent juridiskt ordet mord brukar användas mest?) och terminologin i en etisk diskussion.
Jag vill fortsätta förespråka att leva fridsamt och utan blodsutgjutelse -tex att välja vapenfri tjänst i stället för att bära vapen, Jag anser att en kristen bör välja att inte vara vapenbärande soldat och i samband med mönstring ansöka om vapenfritt
Den enda som tjatar om juridik är du, och det verkar bero på att du vill invalidera andras åsikter.
Verkar vara svårt för dig att undvika de där dödssynderna. -
Marmite Devil skrev 2024-11-26 19:59:51 följande:
Den enda som tjatar om juridik är du, och det verkar bero på att du vill invalidera andras åsikter.
Verkar vara svårt för dig att undvika de där dödssynderna.
När man har en högre moral och etik(Och då anser det själv.), det är alltid till för att berätta för andra att det är bara deras moral och etik som gäller.
Komiskt nog tänkte jag på detta innan jag somna kort, och allt hyckleri som kommer av religiösa människor och sen hur de håller på själva när ingen tror de ser.
Och detta ser man praktiskt taget i alla religioner.
Ta bara alla präster som förgriper sig på barn osv..., kanske därför de är emot abort så mycket, vem vet, men mysko är det.
Men det mest beklämmande är att de smetar moral och etik på andra människor och som de anser att de ska följa och att de bara fortsätter skuldsätta och trycka ned dom med denna moral och etik.
Och den bästa delen av allt där, det är att dom tycker det är bra också.
Och utopiska idéer kommer ut hela tiden, som minska oönskade graviditeter som man försökt med i decennier i att göra och är aldrig ens nära med att lyckas med.
Det är kvinnans kropp, och man kan bara ta abortbeslut för sig själv, aldrig åt någon annan.
Och det mest lägsta av allt, det är att skuldsätta och moralisera de som har en annan syn och bara för att de kan.
-
Marmite Devil skrev 2024-11-26 19:59:51 följande:
Verkar vara svårt för dig att undvika de där dödssynderna.
Själva ordet juridik är en sak - och det har jag använt- Däremot är det ju ofta de andra - på båda sidor i debatten - som faktiskt diskuterar just primärt lagstiftningen. Jag är vad jag vet den ende som lite mera lyft den abortdiskussion som är helt frikopplad från lagstiftningen. Jag använde alltså ordet juridik för att tydliggöra skillnaden.
Ingen är perfekt. Jag har 1 000 000 stora fel och brister, men just vad gäller att inte bära vapen har jag fullföljt det (sökt och fått vapenfritt) och just vad gäller aborter har jag fullföljt. Jag har inte varit inblandad i någon abort, och varit beredd att ta ett faderskap om graviditet skulle uppstå. Just vad gäller dödsstraff har jag aldrig varit inblandad i det - eller försvarat det.
-
klyban skrev 2024-11-26 15:30:40 följande:
Det är lugnt, förstår du försöker sätta religion på en piedestal, men slutet av dagen är det bara en hobby till folk har.
Du kan försöka ducka historien, men den berättar att oönskade graviditeter sker på löpande band.
Och din moral och etik kommer bara innebära en sak och en jävla massa oönskade barn.
Din hobby religion är inget man behöver bry sig om i frågan om abort, då det är bara pekpinnar, moral och etik du kletar på andra så de ska må dåligt och göra som du anser.
Du är bara ett hårstrå från de värsta abortmotståndarna, enda skillnaden mellan er två är att dom vill fysiskt stoppa att de gör abort.
Det finns inget att diskutera i FAKTUMET att kött är en överlägsen näringskälla, för det är FAKTA.
I första stycket-´helt fel
I andra stycket- Jag har aldrig motsagt att oönskade graviditeter sker. Tror du det tolkar di mig felaktigt.
Ingalunda. Absolut inte. I min moral ingår ju också att se till att undvika graviditeter. Hellre undvika dem än abort.
Nej, Jag kletar inget. Det är fullständigt frivilligt både att läsa mina ord och att göra precis tvärtemot vad jag säger. Varför läser du över huvud taget mina ord?
Ingen tvingas ens att läsa ett enda ord av vad jag skriver - än mindre att handla som jag tänker är rätt.
Ja, jag tror att det finns en högre mening med livet och en andlig verklighet och att Gud älskar också de allra svagaste - tex ett foster - de allra mest utlämnade.
I sista ämnet vill jag starta en tråd om det i slutet av veckan. Det hör inte till denna tråd att fortsätta diskutera det här. Du kan titta efter min tråd i slutet av veckan -ev lördag/söndag.
HÄR MED AVSLUTAR jag diskussionen med DIG i DENNA TRÅD. Du är den svåraste att samtala med.
-
klyban skrev 2024-11-27 07:02:32 följande:
När man har en högre moral och etik(Och då anser det själv.), det är alltid till för att berätta för andra att det är bara deras moral och etik som gäller.
Komiskt nog tänkte jag på detta innan jag somna kort, och allt hyckleri som kommer av religiösa människor och sen hur de håller på själva när ingen tror de ser.
Ta bara alla präster som förgriper sig på barn osv..., kanske därför de är emot abort så mycket, vem vet, men mysko är det.
Men det mest beklämmande är att de smetar moral och etik på andra människor och som de anser att de ska följa och att de bara fortsätter skuldsätta och trycka ned dom med denna moral och etik.
Och utopiska idéer kommer ut hela tiden, som minska oönskade graviditeter som man försökt med i decennier i att göra och är aldrig ens nära med att lyckas med.
Det är kvinnans kropp, och man kan bara ta abortbeslut för sig själv, aldrig åt någon annan.
Och det mest lägsta av allt, det är att skuldsätta och moralisera de som har en annan syn och bara för att de kan.
ÄVEN MÄNNEN HAR ANSVAR! I många fall så är det MANNEN som tar det verkliga abortbeslutet - även om det på papperet är kvinnan. (men så fungerar det i många fall inte i verkligheten-Jag ahr sett kvinnors egna berättelser just här I FL.). Dessutom är det inte att moralisera att ha en åsikt i en etisk fråga, Moralisera = att inte erkänna egna fel
Dessutom behöver ingen vare sig läsa eller följa just mina ord.
NU avslutar jag detta med dig. Jag sa jag skulle göra det i förra inlägget- men blev så provocerad.
-
klyban skrev 2024-11-27 07:02:32 följande:
Precis.
Och allt handlar om att kontrollera andra människor.
Kontrollera kvinnors sexualitet genom restriktiva lagar och genom skambeläggande, det syftar till samma mål.
-
Fast jag ställde en fråga till dig som handlade om etik och moral, och svaret blev god dag yxskaft juridik.Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-27 12:00:02 följande:
Själva ordet juridik är en sak - och det har jag använt- Däremot är det ju ofta de andra - på båda sidor i debatten - som faktiskt diskuterar just primärt lagstiftningen. Jag är vad jag vet den ende som lite mera lyft den abortdiskussion som är helt frikopplad från lagstiftningen. Jag använde alltså ordet juridik för att tydliggöra skillnaden.
Ingen är perfekt. Jag har 1 000 000 stora fel och brister, men just vad gäller att inte bära vapen har jag fullföljt det (sökt och fått vapenfritt) och just vad gäller aborter har jag fullföljt. Jag har inte varit inblandad i någon abort, och varit beredd att ta ett faderskap om graviditet skulle uppstå. Just vad gäller dödsstraff har jag aldrig varit inblandad i det - eller försvarat det.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-27 12:07:06 följande:
I första stycket-´helt fel
I andra stycket- Jag har aldrig motsagt att oönskade graviditeter sker. Tror du det tolkar di mig felaktigt.
Ingalunda. Absolut inte. I min moral ingår ju också att se till att undvika graviditeter. Hellre undvika dem än abort.
Nej, Jag kletar inget. Det är fullständigt frivilligt både att läsa mina ord och att göra precis tvärtemot vad jag säger. Varför läser du över huvud taget mina ord?
Ingen tvingas ens att läsa ett enda ord av vad jag skriver - än mindre att handla som jag tänker är rätt.
Ja, jag tror att det finns en högre mening med livet och en andlig verklighet och att Gud älskar också de allra svagaste - tex ett foster - de allra mest utlämnade.
I sista ämnet vill jag starta en tråd om det i slutet av veckan. Det hör inte till denna tråd att fortsätta diskutera det här. Du kan titta efter min tråd i slutet av veckan -ev lördag/söndag.
HÄR MED AVSLUTAR jag diskussionen med DIG i DENNA TRÅD. Du är den svåraste att samtala med.
Inte alls, du anser din hobby och livsstil inte skulle vara en hobby, och andras hobbys inte skulle kunna vara en livsstil.
Jag säger oönskade graviditeter sker och skett i decennier och miljoner råd för minska dessa funkar inte.
Och din moral och etik du vill kleta på dessa barn åstadkommer endast en sak = mer barn.
Dina ord är inte riktade till mig, för jag är abortmotståndare, bara enda skillnaden att jag låter alla andra ta sina egna beslut i frågan och jag respekterar detta oavsett vilket val de gör.
Det gör inte du, du smetar på en högre moral och att din retorik leder till skuldsätta kvinnan för blodutgjutelsen.(Och det är såna ord såna som du använder för skuldsätta och chockera, eller som med äta kött och ropa äta lik, fast det heter kadaver i bästa fall.)
Det spelar ingen roll om du öppnar en tråd om kött, kött förblir den mest överlägsna näringskällan vi har på jorden oavsett.
Finns liksom precis ingenting du kan göra åt detta oavsett hur mycket moral och etik du slänger på den.