• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • klyban
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-27 20:11:53 följande:
    Ofödda barn exempelvis i vecka 17 har utvecklats mer än bara någon cellklump. 

Och är ett ICKE livsdugligt foster utanför.
    Dock så 94 procent redan före och med vecka 12 och aborter, så en hel del mindre än ett ofött barn :lol:

Marmite Devil skrev 2024-11-27 20:59:26 följande:

Men om vi håller oss till fakta. 

Jag vet inte om du gått klart mellanstadiets biologi ännu, men kvinnan har fler än ett ägg och även om vi levde i en dystopisk Handmaid?s tale värld där kvinnor tvingades till graviditet efter graviditet, kan inte alla ägg befruktas samtidigt. Kvinnor stöter liksom inte ut ägg med flit för att de är lite kåta. 

Det vore klädsamt om män som mördar sina framtida barn bara för att de är lite kåta, hade vett nog att stänga truten i abortfrågan. Men det kommer ju aldrig att hända. 

Kan du inte försöka hitta argument som har någon form av logik? 

Logik, det är inte vad dessa lutar sig på.
    Utan de lutar sig på att skuldsätta och ha abnorma idéer som få ens fattar vad de är.

Men i grund och botten så har jag insett dessa diskussioner uppstår med aggressiva incells.
    Som vill ha barn till varje pris, och det riktiga komiska är att dessa anser barn till varje pris.
    Och vi pratar om nu att våldtäkt, incest ska forceras och ge barn.
    Jag tolkar detta som att det är deras enda sätt att få sätta barn till världen och just pga att vi ser den "åsikten" mot alltid i detta område.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-27 21:03:36 följande:
    Om det skulle vara helt naturligt så hade kvinnas kropp dödat ofödda barnet istället för att man använder modern sjukvård. 
    Jag diskuterar även om aborter som sker efter vecka 12.

Finns inga barn, bara foster, och innan vecka 12 = 94% av aborter sker, så är det bara cellklumpar.
    SÅ du diskuterar det som är sällsynt, vad är argumentet då?

En sak är svårt uppenbart, inte barn ÖVERHUVUDTAGET :lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-27 16:44:32 följande:

Precis. 

Och allt handlar om att kontrollera andra människor. 

Kontrollera kvinnors sexualitet genom restriktiva lagar och genom skambeläggande, det syftar till samma mål. 

Absolut inte.

För min del  handlar att vara öppet abortkritisk om att vara totalpacifist - dvs emot allt dödande, all dödlig blodsutgjutelse. Det är  av exakt samma skäl som jag talar för att inte göra aborter som jag talar för att inte göra väpnad värnplikt eller emot dödsstraff.

Sedan är "kontrollera" lika med lagstiftning. Men jag talar i stället för ett totalpacifistiskt sätt att leva helt oberoende av statens lag. Det står  var o en 100% fritt att strunta i att göra  som tex jag tycker, och du har ju möjlighet att göra alla aborter du önskar helt oberoende av vad jag tycker.

Sedan är det ju faktiskt i många fall MÄN som tar initiativet till aborter. MÄN HAR PRECIS LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR-EXAKT LIKA STORT. 

Dessutom har jag aldrig föreslagit någon lag om sexualitet.

Plus att ALLA ETISKA ÅSIKTER i all frågor, kan du ju med den logiken kalla "skambeläggande" av motsatt åsikt - och det är fel. 

ÄR DET I SÅ FALL SKAMBELÄGGANDE OM JAG SÄGER:

"BÄR INTE VAPEN". JA ELLER NEJ?

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-27 16:46:27 följande:
    Fast jag ställde en fråga till dig som handlade om etik och moral, och svaret blev god dag yxskaft juridik. 
    I ditt inlägg i förrgår  19:59 fanns ingen fråga. I ett tidigare inlägg ställde du (tror att det var du som gjorde det) en fråga jag svarade ett tydligt JA på, men jag tror att du missade det svaret,
  • Anonym (Ok?)

Så du tycker att kvinnor som blivit gravida genom t.ex våldtäkt ska utstå oönskad graviditet? Lägg av med detta skit. Låt kvinnor bestämma själva vad de vill göra med sina kroppar. Om detta stör dig så mycket flytta till USA eller annat land som ej tillåter abort. 

• Anonym (Vinklad tråd)

Jag vet inte om du gått klart mellanstadiets biologi ännu, men kvinnan har fler än ett ägg och även om vi levde i en dystopisk Handmaid?s tale värld där kvinnor tvingades till graviditet efter graviditet, kan inte alla ägg befruktas samtidigt. Kvinnor stöter liksom inte ut ägg med flit för att de är lite kåta. 

Det vore klädsamt om män som mördar sina framtida barn bara för att de är lite kåta, hade vett nog att stänga truten i abortfrågan. Men det kommer ju aldrig att hända. 

Jag jämförde bara med att det skulle motsvara när en kvinnas ägg blir inte befruktad som när spermier dör. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Vem?) skrev 2024-11-27 19:35:44 följande:
    hur har ett foster som inte är livsdugligt ha ett värde? om det inte är livsdugligt; inte kan överleva på egen hand så har det inget värde. det är bara celler.

om du värnar om dessa celler som INTE KAN ÖVERLEVA på egen hand. Borde du värna om ALLA celler. om du är konsekvent. hycklare särskiljer inte på celler.

och du tror att gud finns och påverkar vår vardag? Är det guds vilja att barn får cancer? Är det guds vilja att pedofiler finns? eller var finns gud då? Om han är så mån om mänskligheten? är det guds krafter som orsakar naturkatastrofer? du är emot dödsstraff, hur går det ihop med citatet öga för öga tand för tand?

visa gärna forskning på var antalet aborter minskat till följd av att det istället blir fler ÖNSKADE graviditeter? Och inte där kvinnor tvingas genomföra en graviditet för att kvinnan fråntagits rätten till sin egen kropp.

du svarar fortfarande inte på frågan vem som hade blivit lyckligare av att jag hade fullföljt min oönskade och oplanerade graviditet? om du ska tas det minsta seriöst kan du besvara den enkla frågan.
    hade jag blivit lyckligare?
    hade det oönskad barnet blivit lyckligt av vetskapen att inte vara önskad och efterlängtad?
    hade världen blivit bättre med ännu ett barn?
    vem eller vilka hade blivit lyckligare? 
    Ingen person får bestämma helt över sin kropp som sagt. 
    Dessutom sex fungerar redan inte som allt annat kan göra, det finns exempel begränsningar som gör att man får inte köpa sex(och syftet är att ingen ska sälja sex) 
  • Anonym (Vinklad tråd)

Precis. 

Kontrollera kvinnors sexualitet genom restriktiva lagar och genom skambeläggande, det syftar till samma mål. 

Det handlar i så fall om att man vill kontrollera männens sexualitet samt även kvinnornas med nuvarande lagarna.
  • Anonym (Vinklad tråd)

Män släpper inte heller sperma med flit i så fall. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    klyban skrev 2024-11-27 17:56:47 följande:

Vet inte vad halmgubben är ett argument för, men givetvis har alla parter ansvar.

Som sagt vad, jag skiter i dina ord fullständigt, så det är inte där saken är.
    Utan att du kletar din moral på kvinnor som väljer abort och skuldsätter dom med blodutgjutelse och annat.

DU har rätt, det blir alltid provocerande och när en har en moral som inte passar alla och blir ifrågasatt.
    Dock är inte det provocerande från mig i sak, utan ifrågasättande varför inte är med ödmjuk och inser att din moral och etik är bara din.

Precis. 

Den har jag kämpat för i hela mitt liv att förstå.
    Och hur de just gör genom skuldsätta och använda ord för chockera.

Detta med kontrollera andra människor märkte man ju av före mitt exempel helt klart, började väl redan i sandlådan typ.

Det var när vi var ett stort gäng i London(Typ 15st och bara kompisar genom lumpen.)), och hur vissa individer ville styra hela gruppen.

Jag valde i dessa tillfällen att bara smita undan och göra mina saker, och det var någon som följde efter undrade vad jag skulle göra.(Skulle handla lite fiskegrejor som inte fanns i Sverige då.)
    Och en del följde med(var fler än ett tillfälle och olika affärer.), och vi hade roligt för jag var inte främmande stanna och hänga med på något de ville se och sen såklart dricka en öl här och där Flört
    Medans den större gruppen och de som ville kontrollera, försökte förlöjliga en och hur tråkig man var osv...
    Men ändå visade det sig att större delen av gruppen delade upp sig i 2-4st efter ett kort tag oavsett.

Nu är ju det ingen moral och etik här, men det följer lite samma mönster, gör som mig annars så är det något fel med dig och att vi ska försöka hantera dig på något sätt.

Och jag anser en kvinna ska helt få ta sitt eget val, utan bli påsmetad moral och etik som är en annans.
    Själv är jag livrädd för dessa människor, då moralen kommer föra allt, nu är just denna användare inte ens om vill tvinga(säger det i alla fall.), men skillnaden är hårfin mellan de två och för bägge pratar likadant om abort.(Kanske den senare ropar mord oftare dock.)

Sex/sexualitet fungerar inte som allt annat.
    Även de flesta kvinnor erkänner på olika sätt att det är något annat jämfört med allt annat. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?