• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Tukt

Ah, en sådan där oskyldigt politiskt grundad frågeställning...

• Sk007
    nihka skrev 2024-10-05 11:09:07 följande:
    Vad tycker du man ska göra?
    Med vad?
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 12:51:26 följande:
    Med vad?
    Med det du skrev om i ditt inlägg. Vem ska göra vad? Vem ska betala för vad?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (K)

Jag älskar samer, tycker det är så häftigt att Sverige har dom. Och jag tycker det är viktigt att vi behandlar dom med ytterst respekt. Är det nåt Sverige ska vara stolt över är att vi har just samer. 

• Anonym (Rasism)
    Anonym (K) skrev 2024-10-05 13:33:37 följande:

Jag älskar samer, tycker det är så häftigt att Sverige har dom. Och jag tycker det är viktigt att vi behandlar dom med ytterst respekt. Är det nåt Sverige ska vara stolt över är att vi har just samer. 

Exotifiering är också rasism. 
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2024-10-05 13:33:37 följande:

Är du seriös eller ironisk? Låter som att du pratar om någon unik djurart på zoo. 
  • Anonym (Kvän)
    Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 12:27:44 följande:

Du sa att kommunerna inte får ett öre. Jag svarar att i just Kiruna medför stadsomvandlingen ett ökat värde på 2,5 miljarder för byggnader och infrastruktur. Sen ändrar du din argumentation för du tycker inte om att bli motbevisad. 

Sen blandar du friskt kommuner och samer som om hela Lappland vore enbart befolkat av samer. Allteftersom det passar dig.

Jag ifrågasätter inte att gruvbolagen skulle kunna göra mer. Jag ifrågasätter dina svepande argument för att väcka sympati.

Jag har aldrig ändrat argument. Jag har alltid skrivit om att inte en krona stannar kvar i kommunerna i form av utvinningsskatt. Ja förutom en symbolisk summa på 2 promille. Och jag har inte diskuterat endast Gällivare stad och Kiruna stad. Jag har diskuterat ALLA kommuner i norr med urfolk vars mark exploateras för statens vinning. Något som har pågått i hundra år.

Stadsomvandlingen hör inte hit, då det inte är pengar som går till en hel kommuns välfärd inkl alla omkringliggande byar. De pengarna går till att flytta två städer till förmån för att LKAB ska kunna fortsätta att vaska guld.
  • Sk007
    nihka skrev 2024-10-05 13:17:41 följande:
    Med det du skrev om i ditt inlägg. Vem ska göra vad? Vem ska betala för vad?
    Jag tycker att det är självklart att gruvbolaget står för de kostnader som flytten av Kiruna innebär. Tycker inte du det?
  • ClumsySmurf
    Anonym (?.) skrev 2024-10-05 11:38:57 följande:
    De är visst svenskar, så svenska man kan vara. De tillhör urbefolkningen.
    Försök att förklara det för samerna i norge och finland.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 15:07:50 följande:
    Jag har aldrig ändrat argument. Jag har alltid skrivit om att inte en krona stannar kvar i kommunerna i form av utvinningsskatt. Ja förutom en symbolisk summa på 2 promille. Och jag har inte diskuterat endast Gällivare stad och Kiruna stad. Jag har diskuterat ALLA kommuner i norr med urfolk vars mark exploateras för statens vinning. Något som har pågått i hundra år.

Stadsomvandlingen hör inte hit, då det inte är pengar som går till en hel kommuns välfärd inkl alla omkringliggande byar. De pengarna går till att flytta två städer till förmån för att LKAB ska kunna fortsätta att vaska guld.
    Så, som sagt. Det spelar roll för dig vilken etikett det är på pengarna. Då blir det ju rätt meningslöst att diskutera vidare.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?