Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 12:27:44 följande:
Du sa att kommunerna inte får ett öre. Jag svarar att i just Kiruna medför stadsomvandlingen ett ökat värde på 2,5 miljarder för byggnader och infrastruktur. Sen ändrar du din argumentation för du tycker inte om att bli motbevisad.
Sen blandar du friskt kommuner och samer som om hela Lappland vore enbart befolkat av samer. Allteftersom det passar dig.
Jag ifrågasätter inte att gruvbolagen skulle kunna göra mer. Jag ifrågasätter dina svepande argument för att väcka sympati.
Jag har aldrig ändrat argument. Jag har alltid skrivit om att inte en krona stannar kvar i kommunerna i form av utvinningsskatt. Ja förutom en symbolisk summa på 2 promille. Och jag har inte diskuterat endast Gällivare stad och Kiruna stad. Jag har diskuterat ALLA kommuner i norr med urfolk vars mark exploateras för statens vinning. Något som har pågått i hundra år.
Stadsomvandlingen hör inte hit, då det inte är pengar som går till en hel kommuns välfärd inkl alla omkringliggande byar. De pengarna går till att flytta två städer till förmån för att LKAB ska kunna fortsätta att vaska guld.