• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Också tornedaling)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 20:12:27 följande:

Helt sjukt hur ignoranta människorna i södra Sverige är. En enorm jävla del av deras eget land och de vet ingenting om det. Ingen aning om hur vi uppe i norr blivit koloniserade, förtryckta.

Nu är inte jag same, utan tornedaling.(vilket sörlänningar nog inte ens vet vad det är) men ja, jag blir förbluffad över ignoransen och skamlösheten när de besöker oss här uppe.

Jag är nyfiken på var i Tornedalen du är ifrån/har släkt ifrån då jag också är tornedaling. 

Jag har dock aldrig upplevt att bli förtryckt pga mitt ursprung. Har även en liten del sameblod i mig. 
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:20:11 följande:
    Ja alltså folk kommentarer bara allmän om norr är ju bedrövligt. Det är liksom Norrland? typ halva sveriges landyta. Och som du säger, tornedalingar ska vi nog inte ens prata om.?. Om folk inte fattar va same är så ska vi nog inte gå in på för mycket överkurs?. Eller det inte heter Norrland som kommun? 
    Norrland som kommun? Är det överhuvudtaget någon svensk som tror att Norrland är en kommun????
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:09:51 följande:

För att min generation (70-talist), och säkert fler, knappt fick lära sig något alls om samer i skolan. Och absolut inte något om det förtryck som framför allt funnits men även fortfarande finns mot dem. Jag växte upp långt söderut i Sverige och samer var inget som fanns i vårt medvetande som barn och unga (visste att det finns men inte jättemycket mer). 

Det jag idag vet om samer beror på mitt personliga intresse. Jag hoppas att skolundervisningen ser annorlunda ut idag! 

Även på 80-90 talet var minemalt om samer. Tyvärr även idag, även om de är lite mera på tapen, men nationaldag etc. 
    nihka skrev 2024-10-04 21:11:21 följande:

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Vilket faktiskt också delvis är rätt då det finns många olika nationer bland samer. 
  • Postman

Ska vara ärlig och säga att jag dålig koll på just befolkningen i norr. Jag har spenderat rätt många veckor på senare år i norra sverige. Det är en fantastisk del av sverige. Ni får gärna upplysa mig om vad som är knas  

Postman skrev 2024-10-04 21:26:02 följande:

Ska vara ärlig och säga att jag dålig koll på just befolkningen i norr. Jag har spenderat rätt många veckor på senare år i norra sverige. Det är en fantastisk del av sverige. Ni får gärna upplysa mig om vad som är knas  

Samer finns dock inte enbart i norr...
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 21:27:46 följande:
    Fast de allra flesta gör det. Flest i Norrbotten, tvåa Västerbotten.
  • Anonym (Jiffy)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 21:27:46 följande:

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:34:16 följande:

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

Absolut. Men det finns samer i andra delar av Sverige, som inte lever traditionalelt som samer. Också i bla Norge och Finland. 
  • ClumsySmurf
    Dr Nail skrev 2024-10-04 21:04:15 följande:

Samer. Är det de där som joddlar och utövar trolldom? De är väl inte en särskilt stor grupp i samhället?

de jojkar och åker skoter
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?