• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Dr Nail

Samer. Är det de där som joddlar och utövar trolldom? De är väl inte en särskilt stor grupp i samhället?

• Anonym (Svaret)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 21:02:27 följande:
    För att det inte är min frågeställning och inte min skyldighet att upplysa någon om något den borde lärt sig i grundskolan.
    Konstigt att du inte tar chansen om detta är så viktigt för dig. Låter snarare som att du inte är så insatt som du vill påskina.
  • Anonym (Jiffy)

För att min generation (70-talist), och säkert fler, knappt fick lära sig något alls om samer i skolan. Och absolut inte något om det förtryck som framför allt funnits men även fortfarande finns mot dem. Jag växte upp långt söderut i Sverige och samer var inget som fanns i vårt medvetande som barn och unga (visste att det finns men inte jättemycket mer). 

Det jag idag vet om samer beror på mitt personliga intresse. Jag hoppas att skolundervisningen ser annorlunda ut idag! 

• nihka

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Rasism)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-10-04 21:06:03 följande:
    Konstigt att du inte tar chansen om detta är så viktigt för dig. Låter snarare som att du inte är så insatt som du vill påskina.
    Det handlar väl mer om att detta är ett forum, det är inte meningen att du ska läsa snabba formuleringar av någon random. Du tycker inte utsattheten för samerna är för komplex för att ta upp här? Det blir ju oerhört platt att svara på detta med några få rader. 
  • Anonym (Jiffy)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 21:02:27 följande:
    För att det inte är min frågeställning och inte min skyldighet att upplysa någon om något den borde lärt sig i grundskolan.
    Visst borde vi ha fått lära oss det, men, nix pix. Inget om romer eller sverigefinnar heller, vad jag kan minnas. 
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 21:11:44 följande:
    Det handlar väl mer om att detta är ett forum, det är inte meningen att du ska läsa snabba formuleringar av någon random. Du tycker inte utsattheten för samerna är för komplex för att ta upp här? Det blir ju oerhört platt att svara på detta med några få rader. 
    Nej, jag tycker att det vore ett utmärkt tillfälle. Bättre att utbilda några på ett forum med ett inlägg än att helt strunta i det, right?
  • Anonym (Jiffy)
    nihka skrev 2024-10-04 21:11:21 följande:

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?