• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 22:31:15 följande:
    "om våra svenska minioriteter"?

Jag hoppas verkligen inte att ni lär ut att samer är svenskar. 
    Givetvis. I skolan får man lära sig om alla fem officiella svenska minoritetsfolk och hur det har sett ut historiskt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Abc)

I en tid där alla är offer, på vilket sätt missgynnas samer?

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-05 04:39:06 följande:

I en tid där alla är offer, på vilket sätt missgynnas samer?

Det undrar jag också.

I mitt barndomshem fanns en LP-skiva med en dam som kallade sig för "Lapp-Lisa". På den tiden sa man lappar om samer. 
    Jag har ingen aning om varför det ordet nästan betraktas som n-ordet, men att säga L-ordet ses inte numera med blida ögon.
    Säger för övrigt same själv nu för tiden.

Jag var på skolresa norröver i mellanstadiet, då besökte vi en "lappby" och såg när de fångade renar med lasso. Vet att de kallades just "lappby" för jag skrev det i min dagbok.

Det enda folkslag som jag minns att det sågs ner på var det vi då kallade zigenare, alltså romer. De kom i sina stora kjolar och alla sprang in i sina hus och låste.
    Jo, det är sant.

Är född och uppvuxen på södra Gotland, på 60- 70-taletet.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 22:46:07 följande:
    Muodoslompolo har jag släkten. 

Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det. 

Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden. 

Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.

• Anonym (Jiffy)
    nihka skrev 2024-10-05 01:40:03 följande:
    Det får väl ändå var och en avgöra själv vad man känner sig. Alla samer med svenskt medborgarskap har ju har ju fulla medborgerliga rättigheter och man kan vara både och och inte behöva välja. Det är ju inte precis så att samer ska behöva lämna in sitt pass eller försaka sin rösträtt i riksdagsvalet för att man röstar i sametinget och bejakar sin samiska kultur.
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:18:54 följande:
    Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 
    Ja, det är så jag menar när jag skriver etnisk svensk. Man har inte samma kulturella bakgrund som majoritetssamhället men man är ju ändå en del av det svenska samhället. Om folk med invandrarbakgrund kan man ju säga sverigeiranier och liknande. Sverigefinnar är ett väl etablerat uttryck. Det bor många etniska grupper i Sverige och vi har olika kulturer, men tillhör alla den svenska befolkningen. 
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:34:16 följande:

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

Jag är same, lever inte som en same men genetiskt är jag. Bor i Malmös innerstad.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:34:16 följande:

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

De flesta samer finns inte räknade som samer då vi bara får rösta i Sametinget om vi vuxit upp med det samiska språket, vilket mina mor o farföräldrar inte lärde mina föräldrar för de inte skulle bli sedda som just samer i samhället.

Väldigt många från samiska familjer bor idag i storstäderna.
  • Anonym (Kvän)
    Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 06:40:29 följande:

Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden. 

Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.

Fast nu pratar jag om avsaknaden av utvinningsskatten/gruvskatten, inte om stadsomvandlingen. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?