• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 15:14:41 följande:
    Jag tycker att det är självklart att gruvbolaget står för de kostnader som flytten av Kiruna innebär. Tycker inte du det?
    Bara till viss del. Om man bygger nytt och bättre borde man dela på kostnaderna.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-05 16:11:05 följande:
    Bara till viss del. Om man bygger nytt och bättre borde man dela på kostnaderna.
    Kiruna flyttas pga att gruvan orsakat instabilitet i marken vilket innebär att Kiruna kommer att delas mitt itu så småningom. Man vet inte när men man vet att det händer för eller senare. Däremot borde gruvbolaget bekosta vad det kostar att flytta en hel stad. 
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 17:44:45 följande:
    Kiruna flyttas pga att gruvan orsakat instabilitet i marken vilket innebär att Kiruna kommer att delas mitt itu så småningom. Man vet inte när men man vet att det händer för eller senare. Däremot borde gruvbolaget bekosta vad det kostar att flytta en hel stad. 
    Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.
  • Anonym (...)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 13:36:22 följande:
    Exotifiering är också rasism. 
    Rasism är intolerans mot vissa grupper 
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-05 17:57:28 följande:
    Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.
    Man kanske ändå hade velat ha kvar den hellre
  • Anonym (Rasism)
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 17:57:50 följande:
    Rasism är intolerans mot vissa grupper 
    Och att man ser vissa som exotiska? 
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-05 17:57:28 följande:
    Känner du till några försäkringsbolag som försälrar städer? 

Här är det en stad det handlar om, igen simhall. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 18:12:51 följande:
    Och att man ser vissa som exotiska? 
    Aldrig hört talas om den definitionen så det är nog ingen vanlig uppfattning av vad rasism är. Rasism brukar handla om just intolerans och negativ särbehandling av vissa folkgrupper
  • Anonym (Rasism)
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 18:17:43 följande:
    Aldrig hört talas om den definitionen så det är nog ingen vanlig uppfattning av vad rasism är. Rasism brukar handla om just intolerans och negativ särbehandling av vissa folkgrupper
    Handlar ju mer om att folk saknar kunskap då för det ingår i rasism. 
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-05 18:01:12 följande:
    Man kanske ändå hade velat ha kvar den hellre
    Vad man vill påverkar inte skicket och blir den utdömd får man antingen stänga, renovera eller bygga nytt.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?