Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 13:36:22 följande:
    Exotifiering är också rasism. 
    Rasism är intolerans mot vissa grupper 
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-05 17:57:28 följande:
    Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.
    Man kanske ändå hade velat ha kvar den hellre
  • Anonym (...)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 18:12:51 följande:
    Och att man ser vissa som exotiska? 
    Aldrig hört talas om den definitionen så det är nog ingen vanlig uppfattning av vad rasism är. Rasism brukar handla om just intolerans och negativ särbehandling av vissa folkgrupper
  • Anonym (...)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 18:22:59 följande:
    Handlar ju mer om att folk saknar kunskap då för det ingår i rasism. 
    Kunskap om vad? Det var väl inget kunskapsfel i det inlägget
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-05 18:27:43 följande:
    Vad man vill påverkar inte skicket och blir den utdömd får man antingen stänga, renovera eller bygga nytt.
    Ja precis man kanske hellre väljer renovera den man har, man kanske inte vill ha en annan nybyggd 
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-05 21:58:52 följande:
    Då hade den renoveringen kostat kommunen helt oberoende av behovet att flytta staden. Därför tänker jag att hela kostnaden att få till en fungerande anläggning på annan plats inte kan ligga på en part.
    Fast min tanke var ju inte pengarna utan att man kanske hellre vill ha just den simhallen. Men även men tanke på pengarna så kanske det blir dyrare att bygga nytt än renovera. Men om man tycker vara mer värt att ha kvar samma simhall. Om man inte ville ha en ny i första hand så blir det ganska orimligt att tvingas betala för det. Då är det i så fall det där gruvbolaget som ska stå för flytten av hallen och bygga upp den i samma skick på nya stället  sen får kommunen renovera bäst de vill. Fast det blir ju ändå inte samma sak som förr
  • Anonym (...)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-05 18:30:35 följande:
    Om rasism
    Det är inte rasistiskt att inte veta vad rasism är om det nu är det du menade 
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-05 22:57:20 följande:
    Även om "i samma skick" innebär att bygga in spruckna och lösa kakelplattor med torkade fogar, läckande rör och sätta tillbaka mögliga takplattor? Montera buckliga, rostiga omklädningsskåp för att kommunen sedan ska riva ut dem?

Nej  hur man än gör blir det inte samma sak. Förstår att det måste kännas jobbigt att behöva flytta och inte känna igen sig i sin egen hemstad.
    Ja de borde i så fall flytta den istället för att bygga nytt och försöka få någon annan att betala för något de inte bett om. Det är ju gruvbolaget som vill att byggnaden ska bort från platsen
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-07 23:56:58 följande:
    Så invånarna själva vill inte flytta på staden?
    Vet inte. Jag skrev som jag skrev för att försöka visa att det behöver inte vara pengar som är det viktiga. Jag själv tex vill ha ett likadant hus om mitt brinner ner och inte bli nöjd över ett annat för att är lika mycket värt i pengar eller vad det ändå hade kostat att renovera eller vad du nu menade på 
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 10:10:14 följande:
    Ser det som en försäkring. Man får inte ut ett splitternytt hus om det gamla brinner upp. Man får ut värdet. Resten får staden lägga emellan
    Det är ingen oförutsedd händelse som försäkringar brukar handla om och när man tecknar försäkring så har man gått med på de villkoren från början
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 12:08:32 följande:
    Menade inte att flytten är ett försäkringsärende utan att det är rimligt att resonera på samma sätt. Ersätta det staden är värd alltså. Vissa saker hade ju behövt förnyas nu eller snart oavsett gruvan.
    Det hade varit rimligt att resonera så om man själv valt det upplägget att värdera på, som när man väljer att tecknar försäkring
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-08 14:41:51 följande:
    Men inte vill du ha det likadant även när det gäller sånt som takläckor eller mögel i grunden?
    Det är väl ingen som vill ha det.Men huset har jag ju skaffat för att jag fastnade för just det huset och läget. Inte för att någon ska riva det och förse mig med ett annat någon annanstans som jag dessutom delvis måste betala för. Jag vill betala på mitt eget hus som jag valde och inte något hus som någon annan tycker duger lika bra
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-08 15:33:21 följande:
    Kan man inte flytta på det?
    Det kanske man kan, var ju det jag skrev om förut att flytta en byggnad. Men då började du fråga om att vilja flytta
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-08 16:05:00 följande:
    Jag menade flytta som i flytta huset.
    Det var ju det jag pratade om också. Man borde i så fall flytta byggnaden istället. Men om du menade att fråga om de vill flytta huset jag vet inte om de vill flytta vare sig själva eller huset. Jag hade inte velat det
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-10-11 22:21:01 följande:

Man ska alltså sabba ekosystemet? Och medvetet låta massor av renar dö för att de inte kan ta hand om sig själva. Låter som att du verkligen tänkt till! 

Det jag föreslog ÄR långsiktigt. Det snabbaste sättet är att skjuta samtliga renar det kan man göra över en natt. 

Får insemineras i regel inte, de förökar sig genom vanlig parning. 

Hur skulle det då bli om alla eller de flesta svenskar slutade äta kött? Alltså ganska plötsligt och inte successiv 
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-10-12 14:41:01 följande:
    Jag äter kött så förstår inte varför du frågar mig. Skulle alla bli veganer från en dag till en annan skulle det troligtvis bli massavlivning av djur. Sen skulle man få problem att hålla öppna landskap, åkermark som är till för bondgårds djur skulle behöva ställa om. Massor med människor skulle bli arbetslösa. 
    Om du äter kött är väl helt ointressant för vad jag frågade. Och man behöver inte vara vegan för att man inte äter kött
  • Anonym (...)
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-13 12:26:36 följande:
    Då skulle förstås köttproducenterna gå omkull medans andra livsmedelsproducenter skulle vinna på det. Allt enligt  den fria marknadens mekanismer. Det som produceras är ju det som efterfrågas.
    Så om vi skulle börja efterfrågan människokött så skulle folk börja starta företag och producera det? Är du allvarlig?
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?