• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Eva)
    nihka skrev 2024-10-06 15:17:40 följande:
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
    Ja de invandrade för 3000-10000 år sedan. Vad är urbefolkning enligt dig om inte 10000 år räcker?
  • Anonym (?)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 09:49:04 följande:
    Varför ska folket/staden vara med och betala på något som är gruvan fel?
    Ser det som en försäkring. Man får inte ut ett splitternytt hus om det gamla brinner upp. Man får ut värdet. Resten får staden lägga emellan
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-07 23:56:58 följande:
    Så invånarna själva vill inte flytta på staden?
    Vet inte. Jag skrev som jag skrev för att försöka visa att det behöver inte vara pengar som är det viktiga. Jag själv tex vill ha ett likadant hus om mitt brinner ner och inte bli nöjd över ett annat för att är lika mycket värt i pengar eller vad det ändå hade kostat att renovera eller vad du nu menade på 
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 10:10:14 följande:
    Ser det som en försäkring. Man får inte ut ett splitternytt hus om det gamla brinner upp. Man får ut värdet. Resten får staden lägga emellan
    Det är ingen oförutsedd händelse som försäkringar brukar handla om och när man tecknar försäkring så har man gått med på de villkoren från början
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 11:55:44 följande:
    Det är ingen oförutsedd händelse som försäkringar brukar handla om och när man tecknar försäkring så har man gått med på de villkoren från början
    Menade inte att flytten är ett försäkringsärende utan att det är rimligt att resonera på samma sätt. Ersätta det staden är värd alltså. Vissa saker hade ju behövt förnyas nu eller snart oavsett gruvan.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 12:08:32 följande:
    Menade inte att flytten är ett försäkringsärende utan att det är rimligt att resonera på samma sätt. Ersätta det staden är värd alltså. Vissa saker hade ju behövt förnyas nu eller snart oavsett gruvan.
    Det hade varit rimligt att resonera så om man själv valt det upplägget att värdera på, som när man väljer att tecknar försäkring
  • Anonym (micke)
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-08 10:00:51 följande:
    Ja de invandrade för 3000-10000 år sedan. Vad är urbefolkning enligt dig om inte 10000 år räcker?
    Norrland befolkades BÅDE från Norr och från Söder.

Min släkt är från Jämtland och befolkades för över 9000 år sedan.
    Vi är inte samer.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (micke) skrev 2024-10-08 13:33:28 följande:
    Norrland befolkades BÅDE från Norr och från Söder.

Min släkt är från Jämtland och befolkades för över 9000 år sedan.
    Vi är inte samer.
    Just det. Min poäng var att även samerna funnits länge i Sverige, liksom tex dina och även mina släktingar från Jämtland som inte är samer. Folk flyttade till Sverige från alla väderstreck. Om samer nu bott i Sverige i cirka 10000år kan väl både samer och urjämtar sägas vara urbefolkning.  
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 09:49:04 följande:
    Varför ska folket/staden vara med och betala på något som är gruvan fel?
    Läs inlägget du precis svarade på.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-08 10:00:51 följande:
    I så fall också alla andra som har varit här lika länge.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?