• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 17:21:57 följande:
    Det gäller väl i så fall alla andra som vandrade in och inte bara samer.
    Samerna fortsatte ju leva traditionellt medan vi utvecklades åt ett annat håll. 
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:48:23 följande:
    Tycker det finns likheter, men de är väldigt mild version av den i USA och annorlunda.  I tusen år, minst, levde svenskar sida vid sida med samer. Samerna erbjöd ofta djurhudar mot någon annan typ av handelsvara. Var mest de sista 200 åren saker inte riktigt gick rätt till. 
    Sverige och därmed svenskar i den bemärkelsen som avses idag har bara funnits sedan 1523. Svearnas rike omfattade bara delar av det som idag utgör Sverige.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Också tornedaling)
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:19:44 följande:
    Ingen har påstått det 
     Nej, inte direkt vad jag kan se. 
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-08 17:23:04 följande:
    Du vill att jag ska skriva svaret igen?
    Finns väl ingen vits i att skriva ytterligare ett nonsenssvar. 
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:29:03 följande:
    Samerna fortsatte ju leva traditionellt medan vi utvecklades åt ett annat håll. 
    Nej, inte alla. Och är de inte samer då?
  • fultextad användarhandbok

Jag vet inte mycket om det, har hört att det har förekommit några illdåd och tjuvjakt på renar. Enligt sametinget så är samerna den enda erkända ursprungsbefolkningen i hela EU och det är även bekräftat i den finska grundlagen. samediggi.fi/tietoa-meista/

Huruvida den juridiska definitionen stämmer överens med andra definitioner vet jag inte. Det finns även definitioner på vem som är same: www.samer.se/1112

"S. erkändes 1999 som Finlands enda ursprungsfolk."
    uppslagsverket.fi/sv/view-170045-Samer

• Anonym (?)
    stallet90 skrev 2024-10-08 17:26:55 följande:
    Allright, känner att ordet stötts om en del, enligt FN-modell, fån sin ursprungliga betydelse, vilket bidrar till en del förvirring. Utlänningar och även svenskar får ibland för sig att samerna var de som kom till Sverige först. Hursom det är som det är
    Snarare tror jag att folk missar essensen och hakar upp sig på vem som var först in i ett land. Debatten blir nån tävling kring det snarare än att fokusera på poängen och historien. 
  • stallet90
    nihka skrev 2024-10-08 17:30:59 följande:
    Sverige och därmed svenskar i den bemärkelsen som avses idag har bara funnits sedan 1523. Svearnas rike omfattade bara delar av det som idag utgör Sverige.
    Svenskar är ju ett väldigt luddigt begrepp, på alla sätt och viss, men ser man det som en kontinuerlig befolkning så är det ju betydligt längre än så, oklart hur långt dock.Bata det svenska språket är ju betydligt äldre än så. Allting blir "blurrigt" som sagts när vi går bakåt. Blev lite off-topic det här, så avslutar nog där.
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 17:31:40 följande:
    Finns väl ingen vits i att skriva ytterligare ett nonsenssvar. 
    Du får hålla isär ett svar du inte gillar med att du inte har fått ett svar.

Jag har talat om hur tydligt som helt i flera inlägg att jag anser att man ska dela på kostnaderna och motiverat varför. Bara för att du inte gillar svaret kommer jag inte att istället börja hålla med dig om att gruvbolaget LKAB ska stå för hela kostnaden för att flytta Kiruna.

Det står dig givetvis fritt att inte hålla med mig.
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:35:36 följande:
    Snarare tror jag att folk missar essensen och hakar upp sig på vem som var först in i ett land. Debatten blir nån tävling kring det snarare än att fokusera på poängen och historien. 
    Tävling och täcking, tycker snarare  begreppet förvrängts. Man kunde valt  ett annat ord, bara som naturfolk. Nu enligt FNs definition är det de som lever på ett ursprungligt sätt, vilket också egentligen är lite tveksamt om samer gör. De är ju inte jägare/samlare längre utan mer någon form av herdar med moderna redskap.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?