• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:49:37 följande:
    Sapmi är äldre än Sverige.
    Ja, men Sapmi befolkades inte bara av samer och samer fanns inte i hela nuvarande Sverige. Före samerna fanns jägarfolk som kom från norr, sydost och söder.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia
    nihka skrev 2024-10-06 15:17:40 följande:
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
    Alla har vandrat in. Det bodde inga här på inlandsisen.

Folk har vandrat in hit i tre stora vågor. En del söderifrån, en del österifrån.

Samerna är ursprungsbefolkning i Norrland. De renskötande samerna har sitt eget språk. Men de flesta samerna är inte renskötare/renägare och inte medlem i någon sameby. De lever mitt ibland vanliga svenskar. Många av dem kan inte samiska längre. De berättar kanske inte ens att de är samer pga rädsla för fördomar.

I en ungdomsbok berättar huvudpersonen i skolan att hon är same och blir ifrågasatt. "Vadå same, du kan ju inte ens prata samiska!" Vilket får henne att fundera på att både lär sig samiska och att hälsa på sina renägande släktingar i norr. På hennes föräldrars tid var det skämmigt att vara same och prata samiska, nu är det snarare coolt.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 15:53:40 följande:
    Ja, det var så det gick till i många länder med de sk urbefolkningarna och det går inte att backa bandet.

"Svenskarna" bakåt är ingen homogen grupp.
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 15:43:45 följande:
    Det kanske man kan, var ju det jag skrev om förut att flytta en byggnad. Men då började du fråga om att vilja flytta
    Jag menade flytta som i flytta huset.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:03:42 följande:
    Ja, men Sapmi befolkades inte bara av samer och samer fanns inte i hela nuvarande Sverige. Före samerna fanns jägarfolk som kom från norr, sydost och söder.
    Men sapmi erkändes ju inte utan kördes över och samerna fick betala skatt. 
  • Freddie K

Jag brukar inte skriva i såna här trådar, för jag känner att jag inte har så mycket att tillföra, men det lilla jag vet om samerna är att de är vårt lands ursprungsbefolkning och samexisterade med vikingarna en tid. Att samerna förtrycks är välkänt, men det verkar sopas under mattan. Jag tycker det är synd och tycker att man borde värdesätta samerna mer än vad man gör idag.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • stallet90

Jag vet inte, har inte samer ganska mycket privilegier idag? Fiskrätt, jakträtt, mark osv. Tror tyvärr deras privilegier kan leda till en del konflikter med "svenskarna" I regionen. Känner att det måste vara stt samspel här mellan intressena. Annars var det ju skamlig behandling av samerna förr så klart. Vad tycker ni som bor i regionen? Personligen berör det inte mig så mycket vad som händer däruppe, men hoppas att man kan ha en lösning som de flesta tycker är ok. 

• Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:17:04 följande:

Jag vet inte, har inte samer ganska mycket privilegier idag? Fiskrätt, jakträtt, mark osv. Tror tyvärr deras privilegier kan leda till en del konflikter med "svenskarna" I regionen. Känner att det måste vara stt samspel här mellan intressena. Annars var det ju skamlig behandling av samerna förr så klart. Vad tycker ni som bor i regionen? Personligen berör det inte mig så mycket vad som händer däruppe, men hoppas att man kan ha en lösning som de flesta tycker är ok. 

Jag ser inte det som privilegier utan det är deras rätt. Hur mycket mark och så tror du att de inte hade innan vi kom hit?
  • stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:21:00 följande:
    Jag ser inte det som privilegier utan det är deras rätt. Hur mycket mark och så tror du att de inte hade innan vi kom hit?
    Ja, jag anser att de ska ha rätt till det, men det är ju ändå privilegier. Egentligen passar jag nog på den här debatten, då jag inte är direkt berörd. Jag har kanske redan gjort bort mig. Var bara lite funderingar som dök upp i huvudet
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:24:11 följande:
    Ja, jag anser att de ska ha rätt till det, men det är ju ändå privilegier. Egentligen passar jag nog på den här debatten, då jag inte är direkt berörd. Jag har kanske redan gjort bort mig. Var bara lite funderingar som dök upp i huvudet
    Jag är inte heller berörd, men jag ville ändå dela med mig av mina tankar, precis om du och det är bra att vi gör det, tycker jag. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?