• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (...)
    nihka skrev 2024-10-08 16:05:00 följande:
    Jag menade flytta som i flytta huset.
    Det var ju det jag pratade om också. Man borde i så fall flytta byggnaden istället. Men om du menade att fråga om de vill flytta huset jag vet inte om de vill flytta vare sig själva eller huset. Jag hade inte velat det
  • stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:25:35 följande:
    Jag är inte heller berörd, men jag ville ändå dela med mig av mina tankar, precis om du och det är bra att vi gör det, tycker jag. 
    Det är en speciell situation hela grejen. Det är rättighete eller privilegier kontra det där rasism och både de grejerna har jag lite dålig koll på. Vad jag kan säga däremot är att man inte kan dra direkta likhetstecken med indianernas situation. Samer och svenskar har bott sida vid sida i 1000-tals år, relativt fredligt. Sedan blev det ju inte så bra på 1800-1900 talet. Jag tycker givetvis att samerna ska ha gamla hävderättigherer. Hoppas också att man har en bra dialog  och samvaro med övriga som bor däruppe
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:04:32 följande:
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
    Hur mycket känner du till om de folk som vandrade in till Skandinavien för 10 000 -11 000 år sedan från norr, sydost och söder för att påstå att de var "tillräckligt lika" varandra?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:04:32 följande:
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
    Hur mycket känner du till om de folk som vandrade in till Skandinavien för 10 000 -11 000 år sedan från norr, sydost och söder för att påstå att de var "tillräckligt lika" varandra?
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:10:45 följande:
    Men sapmi erkändes ju inte utan kördes över och samerna fick betala skatt. 
    Ja, det var så man gjorde i många länder på den tiden och det går inte att backa bandet.
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:36:50 följande:
    Det är en speciell situation hela grejen. Det är rättighete eller privilegier kontra det där rasism och både de grejerna har jag lite dålig koll på. Vad jag kan säga däremot är att man inte kan dra direkta likhetstecken med indianernas situation. Samer och svenskar har bott sida vid sida i 1000-tals år, relativt fredligt. Sedan blev det ju inte så bra på 1800-1900 talet. Jag tycker givetvis att samerna ska ha gamla hävderättigherer. Hoppas också att man har en bra dialog  och samvaro med övriga som bor däruppe
    Jag satt just och tänkte på indianerna och visst kan i alla fall jag dra vissa paralleller med indianerna. Den vite mannen kom till Amerika och slaktade indianerna. De som över levde slängdes in i reservat och fråntogs sin mark som de hade rätt till. 

Lite så är det med samerna. De kanske inte blev massakrerade, men de fråntogs sin rätt att bruka sin jord och så.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-08 14:33:57 följande:
    Läs inlägget du precis svarade på.
    Det förändrar inte min fråga. 
    Anonym (micke) skrev 2024-10-08 14:56:22 följande:
    visst är det så.

samt, enligt min morfar så hade samerna på 1800 talet bara några få renar
    per familj, inte renhjordar som i moderna tider.
    Snarare tvärt om. 
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:41:08 följande:
    Ja, det var så man gjorde i många länder på den tiden och det går inte att backa bandet.
    Jag förklarar varför samer definieras som ett urfolk. Att många länder gjorde så är ju inget argument emot saken.
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:49:37 följande:
    Sapmi är äldre än Sverige.
    Sapmi är inte bara Sverige, utan sträcker sig över Sverige, Norge, Finland och Ryssland. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?