• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (?)
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-08 18:43:22 följande:

Grejen är väl att samerna bodde i Sapmi först? Sen kom etniska svenskar dit och sa att från och med nu heter landet ni lever i Sverige och ni ska lyda under svensk lag, prata svenska mm.

Hade samerna istället varit i majoritet och grundat konungariket Sapmi som med våld expanderade söderut och tvingade det folk som bodde där att prata samiska, betala skatt till samernas ledare mm, ja, då hade den grupp som nu utvecklats till att vara majoritetsbefolkning istället varit ett urfolk i Sapmi - ett land där samer utgör majoritetsbefolkning. 

Samer är ett urfolk i Sverige men de är inte Sveriges ursprungsbefolkning. 

Det sista blev väldigt förvirrande. Var skulle skillnaden mellan urfolk och ursprungsbefolkning vara?
  • Xenia
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 19:00:09 följande:
    Det sista blev väldigt förvirrande. Var skulle skillnaden mellan urfolk och ursprungsbefolkning vara?
    När samerna kom hit så fanns ju inte landet Sverige. Så man kan egentligen inte säga att de är Sveriges ursprungsbefolkning.

Samerna är ursprungsbefolkning i Norrland el i Sapmi. Men landsdelen Norrland hade ju inte fått den beteckningen då. Vet inte när ordet Sapmi började användas.
  • Xenia
    nihka skrev 2024-10-08 17:46:33 följande:
    När det handlar om rättigheter till land och naturresurser är det väl högst intressant vem som var här först och i synnerhet om man hävdar dessa rättigheter just pga att man kom före någon annan.
    Det är väl ingen som påstått att samerna var först i Skåne, nuvarande Stockholmsområdet m m. Det handlar om vilka som var först i norr.
  • nihka
    Xenia skrev 2024-10-08 19:26:24 följande:
    Det är väl ingen som påstått att samerna var först i Skåne, nuvarande Stockholmsområdet m m. Det handlar om vilka som var först i norr.
    Jag utgick från att alla förstod att jag syftade på Sapmi.

Samer var inte först i norr.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (?)
    Xenia skrev 2024-10-08 19:21:08 följande:
    När samerna kom hit så fanns ju inte landet Sverige. Så man kan egentligen inte säga att de är Sveriges ursprungsbefolkning.

Samerna är ursprungsbefolkning i Norrland el i Sapmi. Men landsdelen Norrland hade ju inte fått den beteckningen då. Vet inte när ordet Sapmi började användas.
    Okej, så du har nån slags motsatt syn till de andra här. Landet eller landsdelen ska bildas innan urfolket vandrar in? 

Håller egentligen med dig om Norrland men det är ju ingen nation. Hade Sverige varit uppdelat i två länder hade förmodligen inte samer setts som urfolk i det södra - men inte etniska svenskar heller.
  • Anonym (Jag vet i alla fall)
    nihka skrev 2024-10-08 18:22:36 följande:
    Vems är då alla renar som går på fjället? Statens?
    VARFÖR SKALL DE ALLS "ÄGAS"? Som jag ser renar på fjällen så ägs de inte av människor. De kan väl få vara till för sin egen skull? Varför skall människor anse sig ha äganderätt över dem? Det tror jag inte ligger särdeles mycket i renars intresse och kanske var renarna på plats i området före människor.
  • Freddie K

Jag har inte riktigt hängt med i debatten, men har en fråga? Ses inte samerna som Sveriges ursprungsbefolkning? Landet Sverige fanns ju inte då. Eller landet fanns, men det hette inte Sverige då.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
    nihka skrev 2024-10-08 18:39:08 följande:
    Och då de facto idkar dessa samer rennäring på marken i norr som du sa togs ifrån dem. Det utgår även statsbidrag.
    Plus att samer har liksom alla andra rätt att söka andra arbeten över hela Sverige samt alla högskoleutbildningar och få studiemedel från CSN etc. Jag tycker det är positivt om samiska ungdomar inte är automatiskt bundna till en begränsad mängd yrken och ett begränsat området  att bo i.
    Freddie K skrev 2024-10-09 12:50:20 följande:

Jag har inte riktigt hängt med i debatten, men har en fråga? Ses inte samerna som Sveriges ursprungsbefolkning? Landet Sverige fanns ju inte då. Eller landet fanns, men det hette inte Sverige då.

Samerna har inte som grupp i stort bott i hela Sverige. Samerna kom från öst och majoritetsbefolkningen bla från söder. Samer är t.ex. inte ursprungsbefolkning t.ex. där jag sitter och skriver nu - i Småland.
  • Freddie K
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-09 12:52:25 följande:
    Samerna har inte som grupp i stort bott i hela Sverige. Samerna kom från öst och majoritetsbefolkningen bla från söder. Samer är t.ex. inte ursprungsbefolkning t.ex. där jag sitter och skriver nu - i Småland.
    Ok, tack för att du redde upp det, men de är väl ändå ursprungsbefolkning i Sverige, även om de inte bosatte sig just där du bor? De fanns väl i norr vad jag vet och det var ju ändå en del av Sverige. Ok, man kanske inte kan säga att de var ursprungsbefolkning i hela Sverige, men...
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?