• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Sunflora
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-09 12:47:22 följande:
    VARFÖR SKALL DE ALLS "ÄGAS"? Som jag ser renar på fjällen så ägs de inte av människor. De kan väl få vara till för sin egen skull? Varför skall människor anse sig ha äganderätt över dem? Det tror jag inte ligger särdeles mycket i renars intresse och kanske var renarna på plats i området före människor.
    Varför ska kor ägas? Eller får? Eller grisar? Renar i Sverige är inga vilda djur utan boskap. 
  • Anonym (Också tornedaling)
    Sunflora skrev 2024-10-09 13:11:41 följande:
    Varför ska kor ägas? Eller får? Eller grisar? Renar i Sverige är inga vilda djur utan boskap. 
    Nej, de är faktiskt vilda djur. 
  • Anonym (tja)
    Freddie K skrev 2024-10-09 12:54:45 följande:
    Ok, tack för att du redde upp det, men de är väl ändå ursprungsbefolkning i Sverige, även om de inte bosatte sig just där du bor? De fanns väl i norr vad jag vet och det var ju ändå en del av Sverige. Ok, man kanske inte kan säga att de var ursprungsbefolkning i hela Sverige, men...
    Samerna är ursprungsbefolkning i Sapmi! Sapmi är ett område här i norra Europa som sträcker sig från  Norges kust i väster till Kolahalvöns ostkust i öster, dvs i dagens Ryssland, och från ungefär Söderhamn en bit norr om Gävle till Norges norra kust.

Googla på en karta över Sapmi, det finns. De är oftast också lagda på ett annat håll än standardkartan, så bli inte förvånad om du inte förstår den först. 
  • Sunflora
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-09 13:42:15 följande:
    Nej, de är faktiskt vilda djur. 
    Inte i Sverige, alla renar ägs av någon. 
  • Anonym (Också tornedaling)
    Sunflora skrev 2024-10-09 15:06:25 följande:
    Faktiskt inte. Men även de som ägs av någon är vilse djur
  • Anonym (Jag vet i alla fall)
    Freddie K skrev 2024-10-09 12:54:45 följande:
    Ok, tack för att du redde upp det, men de är väl ändå ursprungsbefolkning i Sverige, även om de inte bosatte sig just där du bor? De fanns väl i norr vad jag vet och det var ju ändå en del av Sverige. Ok, man kanske inte kan säga att de var ursprungsbefolkning i hela Sverige, men...
    Som jag fattar det precis så-ursprungsbefolkning i en del av nuvarande Sverige, men inte hela.
    Sunflora skrev 2024-10-09 13:11:41 följande:

Vad gäller det är jag faktiskt för en successiv utfasning av uppfödningen av nötkreatur, grisar, får, hönor/kycklingar etc etc, liksom jag är för en successiv utfasning av rennäringen o av fisket,

Vad gäller renar är förhållandena dock annorlunda än med "helt människouppfödda djur". De har fortfarande kontakten med det vilda och skulle långsiktigt kunna bli just helt vilda djur med tiden.

Vad gäller de andra djuren är jag helt enkelt för att avveckla inseminerandet så färre och färre föds i takt med att vegetabiliebaserade livsmedel blir populärare efter hand. 

Jag vill arbeta för detta genom att bidra till ändrade mönster i efterfrågeledet- inte genom tvingande statlig lagstiftning. Idag finns många goda vegetabiliebaserade maträtter och råvaror. (Det är redan mycket lättare att leva växtbaserat än det var för 30 år sedan.)

Jag är djurrättsanhängare, och även (Laglig) djurrättsaktivist, men jag får tillägga (eftersom alla då genast tror att man är vänster) att jag är höger-djurrättsman. Glad

Sunflora skrev 2024-10-09 15:06:25 följande:
    Man kan dock ha ett annat etiskt synsätt. Dvs, man måste inte nödvändigtvis tycka att det är bra att så är
  • Xenia
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 19:51:04 följande:
    Okej, så du har nån slags motsatt syn till de andra här. Landet eller landsdelen ska bildas innan urfolket vandrar in? 

Håller egentligen med dig om Norrland men det är ju ingen nation. Hade Sverige varit uppdelat i två länder hade förmodligen inte samer setts som urfolk i det södra - men inte etniska svenskar heller.
    Varken landet Sverige eller landsdelen Norrland fanns som begrepp då.

Troligen vandrade folk in från söder och från öster ungefär samtidigt.

Skillnaden mellan samerna och övriga svenskar är att samerna dels har ett eget språk (och hade en egen religion) och att de (en del av dem) fortfarande ägnar sig åt renskötsel.

"FN:s definition av ursprungsfolk är att ursprungsfolk är de som har en historisk kontinuitet med samhällen i ett territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, anser sig själva skilda från den övriga befolkningen som nu lever i detta territorium, och strävar efter att bevara, utveckla och överföra sitt traditionella territorium och sin etniska identitet till framtida generationer.
    ---
    I det svenska betänkandet "Samerna: ett ursprungsfolk i Sverige" definieras ursprungsfolk som "folk som härstammar från folkgrupper som bodde i landet vid tiden för fastställandet av nuvarande statsgränser och som helt eller delvis har behållit sina sociala, ekonomiska, kulturella och politiska institutioner"."
    sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsfolk
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?