Sunflora skrev 2024-10-09 13:11:41 följande:
Varför ska kor ägas? Eller får? Eller grisar? Renar i Sverige är inga vilda djur utan boskap.
Vad gäller det är jag faktiskt för en successiv utfasning av uppfödningen av nötkreatur, grisar, får, hönor/kycklingar etc etc, liksom jag är för en successiv utfasning av rennäringen o av fisket,
Vad gäller renar är förhållandena dock annorlunda än med "helt människouppfödda djur". De har fortfarande kontakten med det vilda och skulle långsiktigt kunna bli just helt vilda djur med tiden.
Vad gäller de andra djuren är jag helt enkelt för att avveckla inseminerandet så färre och färre föds i takt med att vegetabiliebaserade livsmedel blir populärare efter hand.
Jag vill arbeta för detta genom att bidra till ändrade mönster i efterfrågeledet- inte genom tvingande statlig lagstiftning. Idag finns många goda vegetabiliebaserade maträtter och råvaror. (Det är redan mycket lättare att leva växtbaserat än det var för 30 år sedan.)
Jag är djurrättsanhängare, och även (Laglig) djurrättsaktivist, men jag får tillägga (eftersom alla då genast tror att man är vänster) att jag är höger-djurrättsman.