• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Kvän)

Helt sjukt hur ignoranta människorna i södra Sverige är. En enorm jävla del av deras eget land och de vet ingenting om det. Ingen aning om hur vi uppe i norr blivit koloniserade, förtryckta.

Nu är inte jag same, utan tornedaling.(vilket sörlänningar nog inte ens vet vad det är) men ja, jag blir förbluffad över ignoransen och skamlösheten när de besöker oss här uppe.

• Anonym (Rasism)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 20:12:27 följande:

Helt sjukt hur ignoranta människorna i södra Sverige är. En enorm jävla del av deras eget land och de vet ingenting om det. Ingen aning om hur vi uppe i norr blivit koloniserade, förtryckta.

Nu är inte jag same, utan tornedaling.(vilket sörlänningar nog inte ens vet vad det är) men ja, jag blir förbluffad över ignoransen och skamlösheten när de besöker oss här uppe.

Ja alltså folk kommentarer bara allmän om norr är ju bedrövligt. Det är liksom Norrland? typ halva sveriges landyta. Och som du säger, tornedalingar ska vi nog inte ens prata om.?. Om folk inte fattar va same är så ska vi nog inte gå in på för mycket överkurs?. Eller det inte heter Norrland som kommun? 
  • Giftskåneman

Passa på här och nu och lär mig, som ni säger, känner inte till så mycket om resten av Sverige.

• Anonym (Rasism)
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 20:28:30 följande:

Passa på här och nu och lär mig, som ni säger, känner inte till så mycket om resten av Sverige.

Hur kommer det sig att du inte kan något om Sverige? 
  • Giftskåneman

Jo men när ni skrev så, sörlänningar vet inget, tänkte jag, va fan jag kan nättemycket, men sen tänkte jag en gång till, vad kan jag egentligen om Sverige, har ett hum om var stora och mellanstora städer ligger, några älvar, landskap, sen är det bäl typ skåne har vår 2 månader innan norr och vinter, om vi har nån, två månader efter er

• Anonym (Rasism)
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 20:49:49 följande:

Jo men när ni skrev så, sörlänningar vet inget, tänkte jag, va fan jag kan nättemycket, men sen tänkte jag en gång till, vad kan jag egentligen om Sverige, har ett hum om var stora och mellanstora städer ligger, några älvar, landskap, sen är det bäl typ skåne har vår 2 månader innan norr och vinter, om vi har nån, två månader efter er

Nu pekade jag inte ut en viss del i Sverige 
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:39:21 följande:
    Hur kommer det sig att du inte kan något om Sverige? 
    Hur kommer det sig att du inte svarar på hans fråga.
    Min farmor är förresten same. Född och uppväxt i Västerbottens inland.
  • Anonym (Rasism)
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 20:58:18 följande:

Nä, men kul att diskutera olikheter

Tråden handlar om samernas utsatthet. det här visar bara på din okunskap 
  • Anonym (Rasism)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-10-04 21:00:26 följande:
    Hur kommer det sig att du inte svarar på hans fråga.
    Min farmor är förresten same. Född och uppväxt i Västerbottens inland.
    För att det inte är min frågeställning och inte min skyldighet att upplysa någon om något den borde lärt sig i grundskolan.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?