• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:13:47 följande:
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 
    Samer är en av de fem officiella nationella minoritetsfolken i Sverige.

Sedan får du känna dig precis så svensk eller icke-svensk som du vill, men du kan inte avgöra åt andra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (?)

Förstår att många säkert är obildade och historielösa. Men jag som bor i norrland ser en reaktion emot samernas särrättigheter också. Att folk tycker att det går till överdrift ibland. När en minoritet får egna regler i en orimligt hög utssträckning kan det faktiskt skapa rasism också. 

• Anonym (Kvän)
    Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 11:19:25 följande:
    Jaha. Så det måste vara rätt namn på pengarna för att de ska räknas? 
    I och med att jag utvinningsskatt gynnar kommunen de exploaterar så ser jag inte hur stadsomvandlingen har med detta att göra. Eller hur menar du att Pajala Kommun drar nytta av pengarna från stadsomvandlingen? 

Du pratar om två städer som måste flytta och fått nya byggnader bekostade av LKAB.(Långt ifrån den kompensation de borde få). Jag pratar om alla kommuner i Sapmi och Tornedalen som blir utan kompensation. 

Sen om du vill prata om Stadsomvandlingen så hade jag kunnat skriva en hel bok om hur dåligt skött allting är. Dels pga inkompetenta politiker och dels pga LKABs snålhet.
  • Anonym (?.)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:13:47 följande:
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 
    De är visst svenskar, så svenska man kan vara. De tillhör urbefolkningen.
  • Anonym (Också tornedaling)
    Anonym (?.) skrev 2024-10-05 11:38:57 följande:
    Inte riktigt. De är ett eget folkslag, som bla bor i Sverige. 
  • Anonym (?.)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:45:27 följande:
    Inte riktigt. De är ett eget folkslag, som bla bor i Sverige. 
    Alla människor är olika folkslag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (?.) skrev 2024-10-05 11:38:57 följande:
    Beror på hur man definierar svenskar. Skulle de vara etniska svenskar finns det ju ingen poäng med att de ska ha minoritetslagstiftning. Det har de ju just för att de inte är etniska svenskar utan en minoritet i Sverige. Däremot är de såklart lika mycket svenskar som alla andra i bemärkelsen medborgare.

Sen är såklart inte gränserna huggna i sten. Vissa samer ser sig som etniska svenskar medan andra är tydliga med att de är just samer.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 10:34:59 följande:
    Idag så skulle jag säga att samer främst missgynnas genom att de får sin renbetesmark exploaterad av utomstående vinstdrivande aktörer. Vilket gör det svårt för dem att bedriva renskötsel. Du kan ju t.ex läsa om gruvan i Gallok.

Sen finns det fortfarande rasism. Det ser man lite här och var på internet.
    Och hur stor andel av samerna äger renar nu igen? 
  • Anonym (Man 9)

Sverige e väl under förtryck , vi kar ju gäng å knark fritt på gatorna, som skjuter de mesta!

• Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 11:34:14 följande:
    I och med att jag utvinningsskatt gynnar kommunen de exploaterar så ser jag inte hur stadsomvandlingen har med detta att göra. Eller hur menar du att Pajala Kommun drar nytta av pengarna från stadsomvandlingen? 

Du pratar om två städer som måste flytta och fått nya byggnader bekostade av LKAB.(Långt ifrån den kompensation de borde få). Jag pratar om alla kommuner i Sapmi och Tornedalen som blir utan kompensation. 

Sen om du vill prata om Stadsomvandlingen så hade jag kunnat skriva en hel bok om hur dåligt skött allting är. Dels pga inkompetenta politiker och dels pga LKABs snålhet.

Du sa att kommunerna inte får ett öre. Jag svarar att i just Kiruna medför stadsomvandlingen ett ökat värde på 2,5 miljarder för byggnader och infrastruktur. Sen ändrar du din argumentation för du tycker inte om att bli motbevisad. 

Sen blandar du friskt kommuner och samer som om hela Lappland vore enbart befolkat av samer. Allteftersom det passar dig.

Jag ifrågasätter inte att gruvbolagen skulle kunna göra mer. Jag ifrågasätter dina svepande argument för att väcka sympati.

Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?