Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 11:34:14 följande:
I och med att jag utvinningsskatt gynnar kommunen de exploaterar så ser jag inte hur stadsomvandlingen har med detta att göra. Eller hur menar du att Pajala Kommun drar nytta av pengarna från stadsomvandlingen?
Du pratar om två städer som måste flytta och fått nya byggnader bekostade av LKAB.(Långt ifrån den kompensation de borde få). Jag pratar om alla kommuner i Sapmi och Tornedalen som blir utan kompensation.
Sen om du vill prata om Stadsomvandlingen så hade jag kunnat skriva en hel bok om hur dåligt skött allting är. Dels pga inkompetenta politiker och dels pga LKABs snålhet.
Du sa att kommunerna inte får ett öre. Jag svarar att i just Kiruna medför stadsomvandlingen ett ökat värde på 2,5 miljarder för byggnader och infrastruktur. Sen ändrar du din argumentation för du tycker inte om att bli motbevisad.
Sen blandar du friskt kommuner och samer som om hela Lappland vore enbart befolkat av samer. Allteftersom det passar dig.
Jag ifrågasätter inte att gruvbolagen skulle kunna göra mer. Jag ifrågasätter dina svepande argument för att väcka sympati.