• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Kvän)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-05 04:39:06 följande:

I en tid där alla är offer, på vilket sätt missgynnas samer?

Idag så skulle jag säga att samer främst missgynnas genom att de får sin renbetesmark exploaterad av utomstående vinstdrivande aktörer. Vilket gör det svårt för dem att bedriva renskötsel. Du kan ju t.ex läsa om gruvan i Gallok.

Sen finns det fortfarande rasism. Det ser man lite här och var på internet.
  • Anonym (88an)

På min farmors sida har vi samiskt arv. Dessvärre har farmor berättat hon föddes av en "svensk" mamma istället för en samisk under tidiga 1930 talet. Varför? Jo, gammelfarmor ville komma från förtrycket och flyttade ner till söder. Hon stod inte ut att folk ropade, kastade saker på henne, tystade henne om hon talade sitt språk. Påtalade att hon var ointelligent mm...
    Hon dolde sitt arv, detta skedde även för hennes blivande man ett långt tag (tillika min gammelfarfar).. När min farmor sedan själv blev vuxen och flyttade till Norrland och träffade samer på den samiska marknaden i Kiruna och kände "ett band" berättade för sin mor om tillfället. Då Kunde hon inte längre hålla sin hemlighet...Och berättade hennes riktiga namn, vem hon var, om hennes familj, uppväxt, om hennes sorgliga sidor och varför hon bröt kontakten med sin familj.. 

Det sorgliga i det hela var att min farmor var beredd på att få höra typ att hennes far egentligen inte var hennes biologiska fader (värsta scenariot i sin världsbild) så hon blev lugn av "sanningen" men också nästan manisk om att föra in det samiska arvet i alla hennes framtida generationer. 

Idag är min farmor en stolt halv samisk äldre kvinna. Som mamma åt min pappa hade farmor ett enda uppdrag enligt henne "visa världen hur stolt hon är över att vara same" detta eftersom hennes egen mor fick skämmas över sitt arv. Hon fostrade även mig och min bror tidigt om samernas historia och alla andra barn i vår släkt. 

• Sk007
    Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 06:40:29 följande:

Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden. 

Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.

Hur menar du?
    Skulle det faktum att LKAB behöver flytta staden för att kunna fortsätta gruvdriften gynna Kiruna som stad?
    På vilket vis då? 
  • nihka
    Sk007 skrev 2024-10-05 11:00:42 följande:
    Hur menar du?
    Skulle det faktum att LKAB behöver flytta staden för att kunna fortsätta gruvdriften gynna Kiruna som stad?
    På vilket vis då?K
    Vad tycker du man ska göra?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-05 01:22:36 följande:
    Nej, SD-Björn Söders uttalande gällde samer med svenskt medborgarskap och att man då inte skulle vara svensk. Som om man måste välja mellan att vara same och att vara svensk.
    Vilket också stämmer. Samer är inte svenska. Man kan också diskutera om tornedalingar är svenskar. 
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-05 01:50:01 följande:
    Givetvis. I skolan får man lära sig om alla fem officiella svenska minoritetsfolk och hur det har sett ut historiskt.
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 10:28:23 följande:
    Fast nu pratar jag om avsaknaden av utvinningsskatten/gruvskatten, inte om stadsomvandlingen. 
    Jaha. Så det måste vara rätt namn på pengarna för att de ska räknas? 
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:12:55 följande:
    Vilket också stämmer. Samer är inte svenska. Man kan också diskutera om tornedalingar är svenskar. 
    Så känner du medan någon annan med samiskt ursprung inte känner så.

Det får varje tornedaling själv avgöra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Jiffy)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:13:47 följande:
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 

Nationella minoriteter är judar, romer, samer (som också är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk. Riksdagen har också erkänt finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska som nationella minoritetsspråk i Sverige. 

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/nationella-minoriteter/

• Anonym (Fia)

Är det fler än jag som misstänker att de i den här tråden som inte vill kalla sig svenskar för då skulle de inte vara förtryckta samer längre samtidigt inte har några problem att kalla återvändare till Libanon för svenskar.

Etiketten måste väljas rätt så man maximerar offerstämpeln och kan kräva särskilt skydd av staten. 

Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?