På min farmors sida har vi samiskt arv. Dessvärre har farmor berättat hon föddes av en "svensk" mamma istället för en samisk under tidiga 1930 talet. Varför? Jo, gammelfarmor ville komma från förtrycket och flyttade ner till söder. Hon stod inte ut att folk ropade, kastade saker på henne, tystade henne om hon talade sitt språk. Påtalade att hon var ointelligent mm...
Hon dolde sitt arv, detta skedde även för hennes blivande man ett långt tag (tillika min gammelfarfar).. När min farmor sedan själv blev vuxen och flyttade till Norrland och träffade samer på den samiska marknaden i Kiruna och kände "ett band" berättade för sin mor om tillfället. Då Kunde hon inte längre hålla sin hemlighet...Och berättade hennes riktiga namn, vem hon var, om hennes familj, uppväxt, om hennes sorgliga sidor och varför hon bröt kontakten med sin familj..
Det sorgliga i det hela var att min farmor var beredd på att få höra typ att hennes far egentligen inte var hennes biologiska fader (värsta scenariot i sin världsbild) så hon blev lugn av "sanningen" men också nästan manisk om att föra in det samiska arvet i alla hennes framtida generationer.
Idag är min farmor en stolt halv samisk äldre kvinna. Som mamma åt min pappa hade farmor ett enda uppdrag enligt henne "visa världen hur stolt hon är över att vara same" detta eftersom hennes egen mor fick skämmas över sitt arv. Hon fostrade även mig och min bror tidigt om samernas historia och alla andra barn i vår släkt.