• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Ion)
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 11:54:04 följande:
    Även om gränserna suddas ut och det är individens identitet som avgör så är det ju just det etniska som skiljer samer och majoritetsbefolkningen åt. 

Med rasism i samhället så kan man ju vilja vara en motvikt, det förstår jag. Men per definition är ju inte samer etniska svenskar. Men de är absolut svenskar i andra bemärkelser! Semantik.
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
  • nihka
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:06:55 följande:
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (?)
    Vad är ditt syfte med att kalla samer för etniska svenskar? Tror du att det har med rättigheten till Sverige att göra eller vad är din drivkraft? Ett urfolk har ju i allra högsta grad rätt till platsen de bor och lever på. Men det var ett eller flera andra folk som skapade nationen.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-06 15:17:40 följande:
    Samer är inte urbefolkning. De har också vandrat in.
    Ett urfolk behöver inte ha levt i landet från tidernas begynnelse. Poängen är att de bodde här när Sverige bildades och fortsatte leva på sidan om majoritetsbefolkningen.
  • Anonym (Ion)
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 15:19:12 följande:
    Vad är ditt syfte med att kalla samer för etniska svenskar? Tror du att det har med rättigheten till Sverige att göra eller vad är din drivkraft? Ett urfolk har ju i allra högsta grad rätt till platsen de bor och lever på. Men det var ett eller flera andra folk som skapade nationen.
    Vad är din agenda med att inte kalla svenska samer för etniska svenskar? Handlar det om rättigheten till Sverige, eller har du en annan drivkraft?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:52:32 följande:
    Vad är din agenda med att inte kalla svenska samer för etniska svenskar? Handlar det om rättigheten till Sverige, eller har du en annan drivkraft?
    Är ju inget jag har hittat på utan hur det ligger till. Lätt att det blir missförstånd i diskussioner om man inte har koll på vad orden betyder och varför man använder dom. 
  • Xenia
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-06 11:42:05 följande:
    Nej. 
    Är inte svenska samer rätt utblandade nuförtiden?

De flesta samer är inte heller renägare.
  • Xenia
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 22:31:15 följande:
    "om våra svenska minioriteter"?

Jag hoppas verkligen inte att ni lär ut att samer är svenskar. 
    "Våra svenska minoriteter" betyder förstås samma sak som "våra minoriteter i Sverige". Kan man inte vara både same och svensk?

"De nationella minoriteterna i Sverige är judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar och de nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska." www.regeringen.se/regeringens-politik/nationella-minoriteter/
  • Xenia
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:05:43 följande:
    Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

När jag läste rubriken om "samernas förtryck" (borde heta "förtrycket av samerna" här) så tänkte jag att det handlade om hur samerna förtryckte icke-samer. Det finns de som anser det. Samebyarnas rättigheter kommer i konflikt med jakt och fiske för icke-samer och gruvnäringen.

"Hela rennäringen omsätter som en liten ICA-butik. Men på halva Sveriges yta råder ändå ?renbetesrätt?. Rennäringens oerhörda privilegier sätter käppar i hjulet för många mycket viktigare verksamheter så som kraftförsörjning, gruvor och transport. Det är orimligt. 
    ---
    Antingen accepterar man att det i en 1000 år gammal statsbildning är omöjligt att korrigera allt elände retroaktivt. Det finns ett skäl till att brott har en preskriptionstid. Eller så väljer man ut vissa historiskt utsatta grupper som man vill gynna särskilt och riggar samhället därefter. Fler borde reflektera över vad det faktiskt innebär. När ättlingar till vissa människor får särskilda rättigheter så innebär det att staten medvetet behandlar folk olika baserat på deras etnicitet, börd eller ras. Så är det alltså i Sverige idag. Det är i sig en oförrätt mot inte minst framtida generationer och klimatet." www.affarsvarlden.se/kronika/en-ren-konflikt
  • Anonym (Jiffy)
    Det är viktig semantik och den här diskussionen blir jättekonstig om du använder ord som du inte vet vad de betyder. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?