Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:05:43 följande:
Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.
T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.
Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet?
När jag läste rubriken om "samernas förtryck" (borde heta "förtrycket av samerna" här) så tänkte jag att det handlade om hur samerna förtryckte icke-samer. Det finns de som anser det. Samebyarnas rättigheter kommer i konflikt med jakt och fiske för icke-samer och gruvnäringen.
"
Hela rennäringen omsätter som en liten ICA-butik. Men på halva Sveriges yta råder ändå ?renbetesrätt?. Rennäringens oerhörda privilegier sätter käppar i hjulet för många mycket viktigare verksamheter så som kraftförsörjning, gruvor och transport. Det är orimligt.
---
Antingen accepterar man att det i en 1000 år gammal statsbildning är omöjligt att korrigera allt elände retroaktivt. Det finns ett skäl till att brott har en preskriptionstid. Eller så väljer man ut vissa historiskt utsatta grupper som man vill gynna särskilt och riggar samhället därefter. Fler borde reflektera över vad det faktiskt innebär. När ättlingar till vissa människor får särskilda rättigheter så innebär det att staten medvetet behandlar folk olika baserat på deras etnicitet, börd eller ras. Så är det alltså i Sverige idag. Det är i sig en oförrätt mot inte minst framtida generationer och klimatet." www.affarsvarlden.se/kronika/en-ren-konflikt