Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-09 12:47:22 följande:
    VARFÖR SKALL DE ALLS "ÄGAS"? Som jag ser renar på fjällen så ägs de inte av människor. De kan väl få vara till för sin egen skull? Varför skall människor anse sig ha äganderätt över dem? Det tror jag inte ligger särdeles mycket i renars intresse och kanske var renarna på plats i området före människor.
    Varför ska kor ägas? Eller får? Eller grisar? Renar i Sverige är inga vilda djur utan boskap. 
  • Sunflora
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-09 13:42:15 följande:
    Nej, de är faktiskt vilda djur. 
    Inte i Sverige, alla renar ägs av någon. 
  • Sunflora
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-09 17:46:08 följande:
    Man kan dock ha ett annat etiskt synsätt. Dvs, man måste inte nödvändigtvis tycka att det är bra att så är
    Absolut. Vill man fasa ut rennäringen får man kastrera de djur som finns så de inte förökar sig och vänta på att de dör ut, precis som med grisar, hönor och kor. Det är alternativet till att ha renarna kvar. Renarna som finns i Sverige är inte vilda djur. Att släppa ut tamdjur och förvänta sig att de ska klara sig själva är aldrig särskilt lyckat. 
  • Sunflora
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-11 11:48:49 följande:

Om man gör det med en långsiktig planering och långsiktigt-inte över en natt som du förutsätter-så tror jag att renarna skulle kunna förvildas sett i det långa perspektivet, eftersom de ändå har betydligt mera av den verkliga naturkontakten kvar än fullt ut uppfödda djur.

Vad gäller grisar, får, nötkreatur etc så kan man långsiktigt fasa ut inseminerandet. Många gånger förökas de med just insemination, och träffar inte fruktsamma individer av motsatt kön, så jag är inte helt säker på att det måste kastreras en massa. + att inte heller detta är tänkt att gå över en natt, utan som en successiv process, styrt av marknaden (jag är inget "rödskägg") när efterfrågan på animalier sjunker,

Jag ångrar inte en sekund att jag slutade med att konsumera animalier. Jag är för djurrätt och vill inte upphöra med att t.ex sprida vegorecept etc,

Man ska alltså sabba ekosystemet? Och medvetet låta massor av renar dö för att de inte kan ta hand om sig själva. Låter som att du verkligen tänkt till! 

Det jag föreslog ÄR långsiktigt. Det snabbaste sättet är att skjuta samtliga renar det kan man göra över en natt. 

Får insemineras i regel inte, de förökar sig genom vanlig parning. 

• Sunflora
    Anonym (...) skrev 2024-10-12 13:45:57 följande:
    Hur skulle det då bli om alla eller de flesta svenskar slutade äta kött? Alltså ganska plötsligt och inte successiv 
    Jag äter kött så förstår inte varför du frågar mig. Skulle alla bli veganer från en dag till en annan skulle det troligtvis bli massavlivning av djur. Sen skulle man få problem att hålla öppna landskap, åkermark som är till för bondgårds djur skulle behöva ställa om. Massor med människor skulle bli arbetslösa. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?