• Anonym (Rasism)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

• Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
  • Anonym (Jag vet i alla fall)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:05:43 följande:
    Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.

T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.

Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet? 

Jag vet i alla fall att samer är ett folk med ett finskugriskt språk som finns i de skandinaviska länderna och i nordvästra hörnet av Ryssland.

Ja, det finns säkert fördomar om samer. Det finns säkert rasism mot samer, men jag tror också att denna kan bli allt mindre med tiden när samer allt mer blandas med andra svenskar, bosätter sig på olika orter och söker olika typer av utbildningar och arbeten.

Sedan är jag lite osäker på vem som egentligen skall definieras som same. Om jag uttrycker mig "lite fult"- Om det har med ursprung att göra: "Hur stor % av ens ursprung skall vara samiskt-eller hur liten del av det kan vara det-om man ska ha rösträtt till Sametinget t.ex?

Eller har det med modersmål att göra? Räknas den som har samiska som modersmål av en del som samisk? En del är kanske från hem som är t.ex. tvåspråkiga.

• nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:35:36 följande:
    Snarare tror jag att folk missar essensen och hakar upp sig på vem som var först in i ett land. Debatten blir nån tävling kring det snarare än att fokusera på poängen och historien. 
    När det handlar om rättigheter till land och naturresurser är det väl högst intressant vem som var här först och i synnerhet om man hävdar dessa rättigheter just pga att man kom före någon annan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-08 17:32:17 följande:
    Nej, inte alla. Och är de inte samer då?
    Teknisk sätt nej. 
  • Anonym (Också tornedaling)
    nihka skrev 2024-10-08 17:39:30 följande:
    Du får hålla isär ett svar du inte gillar med att du inte har fått ett svar.

Jag har talat om hur tydligt som helt i flera inlägg att jag anser att man ska dela på kostnaderna och motiverat varför. Bara för att du inte gillar svaret kommer jag inte att istället börja hålla med dig om att gruvbolaget LKAB ska stå för hela kostnaden för att flytta Kiruna.

Det står dig givetvis fritt att inte hålla med mig.
    Problemet är snarare att du aldrig har motiverar varför du anser som du gör. 
  • nihka
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 17:51:27 följande:
    Problemet är snarare att du aldrig har motiverar varför du anser som du gör. 
    Jo, det har jag. Klicka på Visa Endast och se inlägg 81, 83, 95 mfl. Men du var för upptagen med att berätta för mig att Kiruna inte är en simhall utan en stad.

Hoppas du fick ut nåt av det.
  • Anonym (?)
    stallet90 skrev 2024-10-08 17:40:02 följande:
    Tävling och täcking, tycker snarare  begreppet förvrängts. Man kunde valt  ett annat ord, bara som naturfolk. Nu enligt FNs definition är det de som lever på ett ursprungligt sätt, vilket också egentligen är lite tveksamt om samer gör. De är ju inte jägare/samlare längre utan mer någon form av herdar med moderna redskap.
    Själva ordet är väl egentligen inte viktigt sålänge man vet vad man menar med det. Tycker att det blir lite som med rasism. Vissa vägrar att inkludera sånt (etnicitet) som inte är baserat på sk ras, eftersom det heter RASism. 
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 17:46:33 följande:
    När det handlar om rättigheter till land och naturresurser är det väl högst intressant vem som var här först och i synnerhet om man hävdar dessa rättigheter just pga att man kom före någon annan.
    Tycker inte att första människan på dagens svenska mark avgör rättigheterna här. Det är mer komplext och en lång historia. Samer fördrevs de facto från sin mark i norr.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 17:32:17 följande:
    Nej, inte alla. Och är de inte samer då?
    Det definieras ju på gruppnivå, inte individnivå.
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 18:16:44 följande:
    Tycker inte att första människan på dagens svenska mark avgör rättigheterna här. Det är mer komplext och en lång historia. Samer fördrevs de facto från sin mark i norr.
    Vems är då alla renar som går på fjället? Statens?
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?