Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag brukar inte skriva i såna här trådar, för jag känner att jag inte har så mycket att tillföra, men det lilla jag vet om samerna är att de är vårt lands ursprungsbefolkning och samexisterade med vikingarna en tid. Att samerna förtrycks är välkänt, men det verkar sopas under mattan. Jag tycker det är synd och tycker att man borde värdesätta samerna mer än vad man gör idag.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:17:04 följande:

Jag vet inte, har inte samer ganska mycket privilegier idag? Fiskrätt, jakträtt, mark osv. Tror tyvärr deras privilegier kan leda till en del konflikter med "svenskarna" I regionen. Känner att det måste vara stt samspel här mellan intressena. Annars var det ju skamlig behandling av samerna förr så klart. Vad tycker ni som bor i regionen? Personligen berör det inte mig så mycket vad som händer däruppe, men hoppas att man kan ha en lösning som de flesta tycker är ok. 

Jag ser inte det som privilegier utan det är deras rätt. Hur mycket mark och så tror du att de inte hade innan vi kom hit?
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:24:11 följande:
    Ja, jag anser att de ska ha rätt till det, men det är ju ändå privilegier. Egentligen passar jag nog på den här debatten, då jag inte är direkt berörd. Jag har kanske redan gjort bort mig. Var bara lite funderingar som dök upp i huvudet
    Jag är inte heller berörd, men jag ville ändå dela med mig av mina tankar, precis om du och det är bra att vi gör det, tycker jag. 
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:36:50 följande:
    Det är en speciell situation hela grejen. Det är rättighete eller privilegier kontra det där rasism och både de grejerna har jag lite dålig koll på. Vad jag kan säga däremot är att man inte kan dra direkta likhetstecken med indianernas situation. Samer och svenskar har bott sida vid sida i 1000-tals år, relativt fredligt. Sedan blev det ju inte så bra på 1800-1900 talet. Jag tycker givetvis att samerna ska ha gamla hävderättigherer. Hoppas också att man har en bra dialog  och samvaro med övriga som bor däruppe
    Jag satt just och tänkte på indianerna och visst kan i alla fall jag dra vissa paralleller med indianerna. Den vite mannen kom till Amerika och slaktade indianerna. De som över levde slängdes in i reservat och fråntogs sin mark som de hade rätt till. 

Lite så är det med samerna. De kanske inte blev massakrerade, men de fråntogs sin rätt att bruka sin jord och så.
  • Freddie K
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:48:23 följande:
    Tycker det finns likheter, men de är väldigt mild version av den i USA och annorlunda.  I tusen år, minst, levde svenskar sida vid sida med samer. Samerna erbjöd ofta djurhudar mot någon annan typ av handelsvara. Var mest de sista 200 åren saker inte riktigt gick rätt till. 
    Jo, fast vi var väl inte svenskar per se då? Jag vet att vikingarna levde med samerna en tid och det var mycket byteshandel och så. Samerna är väldigt bra på olika hantverk.
  • Freddie K

Jag har inte riktigt hängt med i debatten, men har en fråga? Ses inte samerna som Sveriges ursprungsbefolkning? Landet Sverige fanns ju inte då. Eller landet fanns, men det hette inte Sverige då.

• Freddie K
    Anonym (Jag vet i alla fall) skrev 2024-10-09 12:52:25 följande:
    Samerna har inte som grupp i stort bott i hela Sverige. Samerna kom från öst och majoritetsbefolkningen bla från söder. Samer är t.ex. inte ursprungsbefolkning t.ex. där jag sitter och skriver nu - i Småland.
    Ok, tack för att du redde upp det, men de är väl ändå ursprungsbefolkning i Sverige, även om de inte bosatte sig just där du bor? De fanns väl i norr vad jag vet och det var ju ändå en del av Sverige. Ok, man kanske inte kan säga att de var ursprungsbefolkning i hela Sverige, men...
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?