Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
De flesta samer är inte heller renägare.
Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.
T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.
Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet?
"Nu jagar polisen i Norrbotten en djurplågare efter att en död ren hittats på en skoterled.
"I april 2021 körde en man på en ren med en skoter.
Renen bröt benet och djuret tvingades senare avlivas.
Nu döms mannen till villkorlig dom med dagsböter för djurplågeri.
Det var i april 2021 som händelsen inträffade när en man körde på en ren med en skoter men han rapporterade aldrig händelsen till polis eller samebyn.
Först dagen efter det inträffade så kontaktade mannen polisen där han uppgav att han körde längs en led när en ren hoppade fram framför skotern.
Enligt mannens utsago ska renen sedan ha sprungit ut i skogen och han ska ha letat efter den men utan resultat.
Dagen efter hittade samebyn renen som var svårt skadad i närheten av en skoterled och renen avlivades.
?Bilderna och vittnesuppgifterna visar att renen hade åsamkats stora skador och att vänster bakben var brutet i två delar?, står det i domen enligt NSD."
Har inte den här tråden gått helt off topic nu? Den skulle handla om "samernas förtryck" (dvs förtryck av samerna), inte om att inte äta kött och avskaffa alla kött-tamdjur.
Det mesta av min allmänbildning har jag lärt mig efter skolan.
Jag tycker att samerna är intressanta. Då främst de renägande. Det är de som har kolt vid festliga tillfälllen, det är de som pratar samiska, de är de som ägnar sig åt hantverk, det är de som är aktivister och kämpar för samernas sak.
Det har också kommit böcker och filmer om samernas liv. Som filmen Sameblod och Ellos eatnu - Låt älven leva om Altakonflikten. Det handlar om förtryck och också om att diskriminering och fördomar fått de samar som inte är renägare att dölja sitt ursprung.
Ann-Helen Laestadiius har hittills skrivit två romaner och en del barnböcker om samernas liv. Romanerna heter Stöld och Straff.
Sen har det stått en hel del om hur man tidigare fotograferade och mätte samerna. För att visa hur olika de kortskalliga samerna och de långskalliga svenskarna var, och svenskarna var förstås bättre. Den "forskningen" var tjockskallig.
Så mycket som det stått om det i massmedia förundras jag över att inte alla känner till det.