Inlägg från: Anonym (Jiffy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jiffy)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

För att min generation (70-talist), och säkert fler, knappt fick lära sig något alls om samer i skolan. Och absolut inte något om det förtryck som framför allt funnits men även fortfarande finns mot dem. Jag växte upp långt söderut i Sverige och samer var inget som fanns i vårt medvetande som barn och unga (visste att det finns men inte jättemycket mer). 

Det jag idag vet om samer beror på mitt personliga intresse. Jag hoppas att skolundervisningen ser annorlunda ut idag! 

• Anonym (Jiffy)
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 21:02:27 följande:
    För att det inte är min frågeställning och inte min skyldighet att upplysa någon om något den borde lärt sig i grundskolan.
    Visst borde vi ha fått lära oss det, men, nix pix. Inget om romer eller sverigefinnar heller, vad jag kan minnas. 
  • Anonym (Jiffy)
    nihka skrev 2024-10-04 21:11:21 följande:

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 
  • Anonym (Jiffy)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-04 21:27:46 följande:
    Samer finns dock inte enbart i norr...

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

• Anonym (Jiffy)
    nihka skrev 2024-10-05 01:40:03 följande:
    Det får väl ändå var och en avgöra själv vad man känner sig. Alla samer med svenskt medborgarskap har ju har ju fulla medborgerliga rättigheter och man kan vara både och och inte behöva välja. Det är ju inte precis så att samer ska behöva lämna in sitt pass eller försaka sin rösträtt i riksdagsvalet för att man röstar i sametinget och bejakar sin samiska kultur.
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:18:54 följande:
    Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 
    Ja, det är så jag menar när jag skriver etnisk svensk. Man har inte samma kulturella bakgrund som majoritetssamhället men man är ju ändå en del av det svenska samhället. Om folk med invandrarbakgrund kan man ju säga sverigeiranier och liknande. Sverigefinnar är ett väl etablerat uttryck. Det bor många etniska grupper i Sverige och vi har olika kulturer, men tillhör alla den svenska befolkningen. 
  • Anonym (Jiffy)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-05 11:13:47 följande:
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 

Nationella minoriteter är judar, romer, samer (som också är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk. Riksdagen har också erkänt finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska som nationella minoritetsspråk i Sverige. 

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/nationella-minoriteter/

• Anonym (Jiffy)
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-06 15:06:55 följande:
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
    Det är viktig semantik och den här diskussionen blir jättekonstig om du använder ord som du inte vet vad de betyder. 
  • Anonym (Jiffy)

Med etnisk tillhörighet avses att någon tillhör en grupp av personer som har samma nationella eller etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Alla människor har minst en etnisk tillhörighet. Personer som tillhör en etnisk minoritet identifiera sig ofta både som exempelvis same eller chilenare och svensk.

https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder/etnisk-tillhorighet-en-av-diskrimineringsgrunderna 

• Anonym (Jiffy)

Gemensamt för urfolk eller ursprungs­­folk är att de levt på samma plats genom historien före det att länderna invaderats eller koloniserats. De har egen kultur, eget språk och egna sedvänjor som skiljer sig från samhället runtomkring.

Urfolken har genom historien förtryckts. Deras mark har beslagtagits, folken har tvångsförflyttats och deras kulturer har undertryckts. I några fall har de fallit offer för rena folkmord.

Att tillhöra ett urfolk innebär inte alltid att man lever på landet och livnär sig på samma sätt som förfäderna. Tvärtom lever många i städer precis som andra. I städerna sadlar man inte längre hästen för att ta sig till jobbet och det gör inte urfolken heller. https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/historiska-teman/urfolk-och-minoriteter#
  • Anonym (Jiffy)
    stallet90 skrev 2024-10-08 18:25:41 följande:
    Tycker ändå ord har betydelse. Då FN:s definition och den vardagliga definitionen inte är i synk blir det förvirring. Det leder till att folk tror att samerna befolkade Sverige först och sedan kom svenskarna. Hur exakt det var förr vet vi inte exakt, men det saknar betydelse. Två befolkningar har iallafall bott här väldigt länge och fler om man räknar med finnar. Kanske kan man undervisa skolbarn i den nya definitonen och på så sätt kan denna förvirring lösas.

Grejen är väl att samerna bodde i Sapmi först? Sen kom etniska svenskar dit och sa att från och med nu heter landet ni lever i Sverige och ni ska lyda under svensk lag, prata svenska mm.

Hade samerna istället varit i majoritet och grundat konungariket Sapmi som med våld expanderade söderut och tvingade det folk som bodde där att prata samiska, betala skatt till samernas ledare mm, ja, då hade den grupp som nu utvecklats till att vara majoritetsbefolkning istället varit ett urfolk i Sapmi - ett land där samer utgör majoritetsbefolkning. 

Samer är ett urfolk i Sverige men de är inte Sveriges ursprungsbefolkning. 

• Anonym (Jiffy)
    Anonym (micke) skrev 2024-10-10 09:26:39 följande:
    Det gjorde även mina förfäder.
    Förmodligen levde mina förfäder för tusentals år sedan i samma trakter i Jämtland
    där jag är född.
    Skillnaden är att dina och mina förfäder (om man generaliserar) invaderade Sapmi och förtryckte dess invånare och inte tvärtom. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?