Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 22:46:07 följande:
    Muodoslompolo har jag släkten. 

Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det. 

Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden. 

Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 10:28:23 följande:
    Fast nu pratar jag om avsaknaden av utvinningsskatten/gruvskatten, inte om stadsomvandlingen. 
    Jaha. Så det måste vara rätt namn på pengarna för att de ska räknas? 
  • Anonym (Fia)

Är det fler än jag som misstänker att de i den här tråden som inte vill kalla sig svenskar för då skulle de inte vara förtryckta samer längre samtidigt inte har några problem att kalla återvändare till Libanon för svenskar.

Etiketten måste väljas rätt så man maximerar offerstämpeln och kan kräva särskilt skydd av staten. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 10:34:59 följande:
    Idag så skulle jag säga att samer främst missgynnas genom att de får sin renbetesmark exploaterad av utomstående vinstdrivande aktörer. Vilket gör det svårt för dem att bedriva renskötsel. Du kan ju t.ex läsa om gruvan i Gallok.

Sen finns det fortfarande rasism. Det ser man lite här och var på internet.
    Och hur stor andel av samerna äger renar nu igen? 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 11:34:14 följande:
    I och med att jag utvinningsskatt gynnar kommunen de exploaterar så ser jag inte hur stadsomvandlingen har med detta att göra. Eller hur menar du att Pajala Kommun drar nytta av pengarna från stadsomvandlingen? 

Du pratar om två städer som måste flytta och fått nya byggnader bekostade av LKAB.(Långt ifrån den kompensation de borde få). Jag pratar om alla kommuner i Sapmi och Tornedalen som blir utan kompensation. 

Sen om du vill prata om Stadsomvandlingen så hade jag kunnat skriva en hel bok om hur dåligt skött allting är. Dels pga inkompetenta politiker och dels pga LKABs snålhet.

Du sa att kommunerna inte får ett öre. Jag svarar att i just Kiruna medför stadsomvandlingen ett ökat värde på 2,5 miljarder för byggnader och infrastruktur. Sen ändrar du din argumentation för du tycker inte om att bli motbevisad. 

Sen blandar du friskt kommuner och samer som om hela Lappland vore enbart befolkat av samer. Allteftersom det passar dig.

Jag ifrågasätter inte att gruvbolagen skulle kunna göra mer. Jag ifrågasätter dina svepande argument för att väcka sympati.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-05 15:07:50 följande:
    Jag har aldrig ändrat argument. Jag har alltid skrivit om att inte en krona stannar kvar i kommunerna i form av utvinningsskatt. Ja förutom en symbolisk summa på 2 promille. Och jag har inte diskuterat endast Gällivare stad och Kiruna stad. Jag har diskuterat ALLA kommuner i norr med urfolk vars mark exploateras för statens vinning. Något som har pågått i hundra år.

Stadsomvandlingen hör inte hit, då det inte är pengar som går till en hel kommuns välfärd inkl alla omkringliggande byar. De pengarna går till att flytta två städer till förmån för att LKAB ska kunna fortsätta att vaska guld.
    Så, som sagt. Det spelar roll för dig vilken etikett det är på pengarna. Då blir det ju rätt meningslöst att diskutera vidare.
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?