Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det.
Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden.
Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.