• Sk007

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Fia) skrev 2024-10-05 06:40:29 följande:

Men det är ju ren lögn. Samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare bekostas av LKAB (vilket den så klart bör göra) och för Kirunas del har det inneburit att värden (byggnader och infrastruktur) för 2,5 miljarder ersatts med nytt för dubbla kostnaden. 

Man kan så klart tycka att de bör bidra ännu mer men att säga att inte en krona går till kommunen är felaktigt. Du och övriga i tråden skulle säkert få bättre gehör för era synpunkter om ni lämnade offerkoftan och populismen hemma.

Hur menar du?
    Skulle det faktum att LKAB behöver flytta staden för att kunna fortsätta gruvdriften gynna Kiruna som stad?
    På vilket vis då? 
  • Sk007
    nihka skrev 2024-10-05 11:09:07 följande:
    Vad tycker du man ska göra?
    Med vad?
  • Sk007
    nihka skrev 2024-10-05 13:17:41 följande:
    Med det du skrev om i ditt inlägg. Vem ska göra vad? Vem ska betala för vad?
    Jag tycker att det är självklart att gruvbolaget står för de kostnader som flytten av Kiruna innebär. Tycker inte du det?
  • Sk007

En anledning till att jag kan så lite om samerna är att jag har väldigt lite med deras kultur att göra.
    Jag har något vagt minne av att vi fick lära oss en del om den samiska kulturen i skolan. Men eftersom det inte är något som berör mig till vardags så suddas det ut ur mitt minne.
    Jag vet inte om det är ett problem för mig eller samerna att det är så. Men de allra flesta människor tror jag fungerar på det viset.
    Jag har ingen önskan om att diskreminera samer, jag har bara inget incitament för att engagera mig.

Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?