• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:19:25 följande:
    Nja, jag har ingen större lön idag heller. En förskollärare väljer ju själv hur den vill utvecklas och om den vill tjäna pengar eller inte.. jag vet folk som tjänar riktigt bra som förskollärare. 
    På vilket sätt då? 
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:17:14 följande:

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

Idag? Igår, naturligtvis. Autokorrekt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:20:33 följande:
    Har jobbat på äldreboende och det finns alltid ssk i tjänst kvällar, nätter och helger. Vet dock inte om de hade delade turer men de jobbade verkligen inte enbart dagtid. På äldreboende måste man kunna få tag på en ssk dygnet runt.
    Det finns de som enbart jobbar natt eller kväll. Men då har de hand om många äldreboenden inom samma kommun och rycker ut vid behov. Dvs de jobbar inte på ett specifikt äldreboende (även om de kan ha basem på ett). Och nej, de jobbar inte delade turer. 

Jobbar man på ETT äldreboende som ssk så har man dagtid och kanske någon helg då och då. Men inte kvällar och nätter. Därför som det är attraktivt med att jobba som ssk på ett äldreboende. Man slipper jobba oregelbundet och man för dessutom högre lön. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:25:47 följande:
    Så du jobbar 6 dagar/veckan med en genomsnittstid på 10h/dag med en helt fri dag i veckan. 

Nej tack. Jag hör hellre på förskollärarnas, helt förståeliga, gnäll än att jobba såsom du gör.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan tycka att människor ska jobba gratis för att få en bättre arbetssituation. Ditt argument är att andra yrken har det värre och arbetar längre pass så då ska förskollärare (och annan förskolepersonal) helt enkelt arbeta på sin fritid och håll käften? Men dessa arbetar inte på sin fritid. Dessa får troligtvis betalt för dessa 14-timmar. Jag har t.ex. en vän som arbetar som polis och många gånger behöver jobba övertid; men han får också betalt för detta och gör det gladeligen tack vare detta extra tillskott i kassan. Han gnäller inte, för han får betalt. 

Men du tycker ärligt talat att människor ska arbeta gratis? På riktigt? Tragiskt. 
    Du missförstår nog mig. Jag tycker väl att det är bättre att lösa ett problem än att bara klaga. Om tiden du klagar är 20 timmar i veckan, om du har jobbat och oron för jobbet konstant i ditt huvud 20 timmar i veckan. Vad tycker du den personen ska göra då? för det är 20 timmars obetald tid och magsår 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:27:05 följande:
    På vilket sätt då? 
    Hur menar du på vilket sätt? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:29:26 följande:
    Idag? Igår, naturligtvis. Autokorrekt. 
    Spelar vel egentligen är ingen roll. Ett stolpskott till chef har ni oavsett som inte schemalägger personalen utifrån barnens vistelsetid. 
  • Fiona M
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:18:00 följande:
    Alla har ett avtal på 40, men ingen jobbar 40 timmar, det jag menar. Vi får betalt för 40
    Vilket skitföretag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:31:07 följande:
    Hur menar du på vilket sätt? 
    Hur kan de utvecklas och tjäna bra som just förskollärare? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:32:22 följande:
    Hur kan de utvecklas och tjäna bra som just förskollärare? 
    Ja de blir riktigt bra på sitt jobb, skriver kurslitteratur och jobbar i barngrupp dagar i veckan och resterande tid jobbar de med att skriva, handleda och hålla föreläsningar inom barns utveckling. Det tjänar riktigt bra. En halvdags utbildning kan de ta 50 tusen för. 
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:24:32 följande:
    Glöm inte att du får ob på lördagar, och du ska dessutom ha övertiden eftersom du jobbade över tid ordinarie tid. 
    Det blev fel med autokorrekt, det var igår fredag. Vi får ingen ob, och ingen övertidsersättning, varesig om vi öppnar eller stänger. 
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:25:18 följande:
    Sedan är det rätt dumt av eran chef att schema lägga er båda till 14 när fler barnen har längre vistelsetid. 
    Det var naturligtvis inte meningen att vi skulle jobba så,  utan en krissituation där resterande personalstyrka uteblev och inga vikarier hittades. Vi hade öppningspasset på våra respektive avdelningar, resten av personalen skulle komma in som vanligt, inklusive de som hade stängning. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll