• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:31:09 följande:
    Eller så förstår du inte hur skatten funkar. Tar jag en utdelning får jag minimalt med skatt i jämförelse med en fet lön varje månad. 

Så du ljuger om vad du tar ut i tråden. Visst du tar bara ut en lön på 35 000. Men sedan tar du visst en utdelning också! Vilket gör att din inkomst visst trots allt är vida högre än en förskollärare.

Sedan sitter du på FL och gnäller i 3 h om att andra människor gnäller i 3 h.

Och som sagt: intressant att du hinner umgås med en massa förskollärare 3 h om dagen! 

• Anonym (M)
    elmadumle skrev 2024-09-21 22:29:40 följande:
    Nej, ssk jobbar dag och kväll även på äldreboende, samt helg. Det finns alltid en ssk att ringa. Och det även fast de jobbar på ett äldreboende.
    Absolut, men som sagt så har de hand om flera äldreboende i sitt område. Men de kan ha sin bas på ett specifikt boende. 

Därför det är så attraktivt att jobba i kommunen. Man slipper växla mellan dag, kväll och natt. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 22:48:46 följande:

Så du ljuger om vad du tar ut i tråden. Visst du tar bara ut en lön på 35 000. Men sedan tar du visst en utdelning också! Vilket gör att din inkomst visst trots allt är vida högre än en förskollärare.

Sedan sitter du på FL och gnäller i 3 h om att andra människor gnäller i 3 h.

Och som sagt: intressant att du hinner umgås med en massa förskollärare 3 h om dagen! 

Jag umgås inte med förskollärare tre timmar om dagen 7 dagar i veckan. Detta står ingenstans 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:53 följande:
    Lösningen va väl 2 timmars obetald tid i veckan i planering? 
    Och det är en lösning hur? 

2timmars betald arbete i veckan för planering är däremot en bättre lösning. Ingen normal människa jobbar gratis på sin fritid, utan att få något för det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:01 följande:
    Men du svarar inte på min fråga. Du tror att alla förskollärare i landet kan skriva kurslitteratur och bli attraktiva föreläsare? Det har ansträngt sig på jobbet och har därför saker att dela med sig av. Det är deras framgång? 
    Nej, det kan man inte. Man måste ha ett intresse och driv av ett sådant extrajobb. Men fortfarande så är inte det ett extrajobb i form av förskollärare. Vilket du inte verkar förstå. 

Sedan är det förvisso få förskollärare som extraknäcker med att skrivs kurslitteratur. Kurslitteratur är mer proffisionellt skriven än av en enkel förskollärare. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:48:05 följande:
    Du läser in saker som inte står. Jag känner många från olika yrkesområden som skriver kurslitteratur och föreläser och forskar.

Och de som gnäller umgås jag knappast med. Det hela är ett resonemang. Om du mår dåligt över något och ältar, får ont i magen, kan inte sova. Då är frågan hur den kan lösa problemet. Kan den göra något annorlunda än gnälla. Jag skulle aldrig i mitt liv orka lyssna på dessa eller hänga med när de gnäller om hur synd det är om de. 
    Vilka andra yrkesgrupper du känner spelar väl ingen roll, du påstår ju att detta är något alla förskollärare bör göra för att höja lönen. Men alla kan inte skriva kurslitteratur, det skulle bli jäkligt mycket kurslitteratur!

Om du INTE umgås med dem 3 h om dagen, medan de gnäller, hur vet du då att de gnäller i 3 h?
    Det kan du ju bara veta om du sitter och lyssnar på dem.

Det förskollärare gör nu är inte att arbets gratis, de säger upp sig. Det är så de löser problemet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:27:01 följande:
    Men du svarar inte på min fråga. Du tror att alla förskollärare i landet kan skriva kurslitteratur och bli attraktiva föreläsare? Det har ansträngt sig på jobbet och har därför saker att dela med sig av. Det är deras framgång? 
    Man kan också forska och doktorera med förskoleutbildning i grunden, men även där jobbar man inte som förskollärare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 22:28:54 följande:
    Nej, jag tror faktiskt hen trollar. Men å andra sidan så har jag träffat människor som verkar leva för sitt jobb och många har då samma inställning som TS, där jobb är det viktigaste som finns och allt annat är sekundärt. Man jobbar 60h i veckan och gör allt för jobbet medan det som är viktigt i livet rusar förbi runtomkring. 

Att dessutom göra det villigt för 35.000 kr/månaden är bara... korkat.
    Det är extremt korkat. Tragiskt att det finns människor som går med på det. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:50:31 följande:
    Jag umgås inte med förskollärare tre timmar om dagen 7 dagar i veckan. Detta står ingenstans 
    Vad? Det måste du ju göra eftersom du vet hur mycket de gnäller! Du vet exakt hur många timmar om dagen de gnäller och du vet att de har ont i magen.

Så givetvis umgås du med förskollärare 3 h om dagen! Det fattar ju alla! 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 22:51:08 följande:
    Och det är en lösning hur? 

2timmars betald arbete i veckan för planering är däremot en bättre lösning. Ingen normal människa jobbar gratis på sin fritid, utan att få något för det. 

Om vinsten är att må bra så tror jag många väljer detta. Typ som att man får röra på sig, varför ska man göra detta? 

Jag syftar dessutom på personer som mår mycket dåligt och får oro och ångest över att känna sig otillräckliga. Den tiden är för många längre än 2 timmar utanför arbetstid. 

Svar på tråden Förskolepersonals gnäll