• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 22:22:00 följande:
    Du tycker lösningen är 20 obetalda timmar i veckan?
    Lösningen va väl 2 timmars obetald tid i veckan i planering? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 22:20:34 följande:

Hur stor utdelning får ni och delägarna varje år?

Som vi önskar. 
  • Anonym (J)
    fornminne skrev 2024-09-21 22:19:12 följande:
    TS låter inte ens trovärdig.
    Nej, jag tror faktiskt hen trollar. Men å andra sidan så har jag träffat människor som verkar leva för sitt jobb och många har då samma inställning som TS, där jobb är det viktigaste som finns och allt annat är sekundärt. Man jobbar 60h i veckan och gör allt för jobbet medan det som är viktigt i livet rusar förbi runtomkring. 

Att dessutom göra det villigt för 35.000 kr/månaden är bara... korkat.
  • elmadumle
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:29:44 följande:
    Det finns de som enbart jobbar natt eller kväll. Men då har de hand om många äldreboenden inom samma kommun och rycker ut vid behov. Dvs de jobbar inte på ett specifikt äldreboende (även om de kan ha basem på ett). Och nej, de jobbar inte delade turer. 

Jobbar man på ETT äldreboende som ssk så har man dagtid och kanske någon helg då och då. Men inte kvällar och nätter. Därför som det är attraktivt med att jobba som ssk på ett äldreboende. Man slipper jobba oregelbundet och man för dessutom högre lön. 
    Nej, ssk jobbar dag och kväll även på äldreboende, samt helg. Det finns alltid en ssk att ringa. Och det även fast de jobbar på ett äldreboende.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 22:23:04 följande:
    Som arbetsgivare för man se till att frigöra arbetstid för att ens medarbetare, i detta fallet förskollärare, ska få tid till planering. Det ska inte ske på deras fritid då det är jobb. 
    Fråga någon med ett vanligt kontorsarbete om detta. En nyutexaminerad ekonom som är 24? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:28:30 följande:
    Som vi önskar. 
    Vad är det lägsta alla tagit ut då? Vågar du inte svara?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 22:28:54 följande:
    Nej, jag tror faktiskt hen trollar. Men å andra sidan så har jag träffat människor som verkar leva för sitt jobb och många har då samma inställning som TS, där jobb är det viktigaste som finns och allt annat är sekundärt. Man jobbar 60h i veckan och gör allt för jobbet medan det som är viktigt i livet rusar förbi runtomkring. 

Att dessutom göra det villigt för 35.000 kr/månaden är bara... korkat.
    Eller så förstår du inte hur skatten funkar. Tar jag en utdelning får jag minimalt med skatt i jämförelse med en fet lön varje månad. 
  • TvillingmammaVästgöte
    elmadumle skrev 2024-09-21 22:29:40 följande:
    Nej, ssk jobbar dag och kväll även på äldreboende, samt helg. Det finns alltid en ssk att ringa. Och det även fast de jobbar på ett äldreboende.
    Det finns alltid en ssk att ringa, men det är ju inte samma ssk som jobbar hela tiden! 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 22:30:58 följande:
    Vad är det lägsta alla tagit ut då? Vågar du inte svara?
    Vad har detta för relevans? Det har ju ingenting med min frågeställning att göra. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:31:09 följande:
    Eller så förstår du inte hur skatten funkar. Tar jag en utdelning får jag minimalt med skatt i jämförelse med en fet lön varje månad. 
    Jag vet mycket väl hur skatt fungerar men hade trots det aldrig jobbar 60h/veckan för en pisslön. Men jag hade iofs aldrig velat jobba 60h/veckan, vare sig fet lön eller utdelning. Det finns så mycket mer här i livet än jobb. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll