• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:01:45 följande:
    Det tror du? Vi känner ju folk som jobbar med sånt där. Det där förväntas och när det gör ett bra jobb så klättrar dessa. Det levererar, presterar och klättrar. 
    Ja, de får betalt för tiden och har lön utifrån att de förväntas vara tillgängliga större delen av dagen. De jobbar inte gratis. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:57:38 följande:
    Det är väl inte ett extraknäck dessa har?. Och ja många av dessa har även doktorerat och liknande också men jobbar fortfarande. och du ser, personer med driv kan tjäna pengar. 
    Du tror det är många disputerade, föreläsande förskollärare som fortfarande jobbar i barngrupper?
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:57:38 följande:
    Det är väl inte ett extraknäck dessa har?. Och ja många av dessa har även doktorerat och liknande också men jobbar fortfarande. och du ser, personer med driv kan tjäna pengar. 
    Varför tjänar du så dåligt med allt ditt driv?

Varför sitter du och gnäller på andra i 4 h ikväll? Borde du inte jobba lite?
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:07:32 följande:
    Nej, men om du får ont i ryggen på förskolan av tunga lyft och sedan går du och tränar två timmar i veckan för att få en helt annan teknik när du lyfter, du slutar få ont. Borde du få betalt för att träna detta då? När du tränar så får du andra förutsättningar att utföra detta arbete. Borde inte du få lön för detta då? Brandmännen får ju arbetstid till att träna. 
    Vad menar du är motsvarigheten att förskollärarna gör?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:06:25 följande:
    Hur vet du detta?

Sitter du och hittar på nu? Berätta annars hur du VET att förskollärare sitter och gnäller 3 h om dagen.

Om du inte umgås med dem och sitter och lyssnar på vad de säger men ändå VET du att de har ont i magen och gnäller till och med 4 timmar nu! Det vill säga nästan all sin vakna tid efter jobbet!

En tid när du enligt egen utsago umgås med dina barn. Du jobbar 10 h om dagen och umgås med barnen resten och ändå VET du exakt vad en förskollärare gör på sin fritid 3-4 h om dagen. De sitter och bara gnäller om jobbet! Men inte till dig, nej nej, men ÄNDÅ så VET du att de gör detta.

Wow, liksom. Vilken förmåga du har! Inte nog med att du driver flera företag har du även förmågan att veta vad en förskollärare gör hemma efter jobbet. Varje dag!
    Du har bevisligen saker väldigt bokstavligt. Men jag läser absolut klagomål från förskolepersonal på sociala medier. Det finns några kvinnor som försöker samla dessa gnälliga pedagoger och få de att engagera sig. Mejla in vittnesmål och komma på demonstrationer? och när det kommer till att göra detta så är intresset mycket svalt men annars så kan jag absolut se ett mönster av att samma personer klagat år in och år ut. Detta är som sagt en beskrivning som en helhet. Inte en specifik person utan mer situationen 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:04:41 följande:
    Det är som sagt en beskrivning. Alla förskollärare mår inte dåligt och är vandrande Vrak.. 
     Nej, den enda som beskrivit dem så är du.

Du har fortfarande inte vågat svara på vad lägsta summan en delägare tagit ut på ett år är. Mindre än 150k då.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:10:18 följande:
    Vad menar du är motsvarigheten att förskollärarna gör?
    Ja förskollärarna lyfter barn, en del gör detta fel då de böjer sig fram och belastar ryggen och därför mår skit.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:07:32 följande:
    Nej, men om du får ont i ryggen på förskolan av tunga lyft och sedan går du och tränar två timmar i veckan för att få en helt annan teknik när du lyfter, du slutar få ont. Borde du få betalt för att träna detta då? När du tränar så får du andra förutsättningar att utföra detta arbete. Borde inte du få lön för detta då? Brandmännen får ju arbetstid till att träna. 
    Nej, självklart inte eftersom träning på arbetstid inte ingår i ett förskolläraryrke. Däremot kan jag förmodligen  använda mitt friskvårdsbidrag till att delbetala ett träningskort. 

Tränar jag gör jag för min skull. Inte för mitt jobb skull. 

Som polis däremot får du träna på arbetstid. Även inom ambulans och brand. Där förväntas det också att man tränar på arbetstid för att kunna utföra tunga lyft. Träning på arbetstid ingår i deras arbete. Det gör det inte för förskollepersonal. 

I förskolan ingår vanligen inte tunga lyft och om det gör det, ex på specialförskola, så ha rman hjälpmedel på samma sätt som inom vården. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:12:00 följande:
     Nej, den enda som beskrivit dem så är du.

Du har fortfarande inte vågat svara på vad lägsta summan en delägare tagit ut på ett år är. Mindre än 150k då.
    För detta inte handlar om mig? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:03:22 följande:
    Jadu, vilken kvalitet skulle det vara om ingen utbilda människor, skrev kurslitteratur för lärarprogrammen m.m? 
    Det är inte förskolan som betalar för detta.
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll