• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:12:30 följande:
    Ja förskollärarna lyfter barn, en del gör detta fel då de böjer sig fram och belastar ryggen och därför mår skit.
    Då borde man som mamma får betalt för träning eftersom man också lyfter sitt egna barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:13:29 följande:
    För detta inte handlar om mig? 
    Du tog upp dig själv som motvikt i trådstarten så jo det handlar i högsta grad om dig.

Men att du inte vågar svara säger allt om hur dåligt det går för er. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:13:10 följande:
    Nej, självklart inte eftersom träning på arbetstid inte ingår i ett förskolläraryrke. Däremot kan jag förmodligen  använda mitt friskvårdsbidrag till att delbetala ett träningskort. 

Tränar jag gör jag för min skull. Inte för mitt jobb skull. 

Som polis däremot får du träna på arbetstid. Även inom ambulans och brand. Där förväntas det också att man tränar på arbetstid för att kunna utföra tunga lyft. Träning på arbetstid ingår i deras arbete. Det gör det inte för förskollepersonal. 

I förskolan ingår vanligen inte tunga lyft och om det gör det, ex på specialförskola, så ha rman hjälpmedel på samma sätt som inom vården. 
    Fast en person som lutar sig fram med ryggen, lyfter upp ett ledset barn på det sättet kan ju få ont. Vissa barn gråter större delen av dagen och vill bli burna. Med rätt träning blir inte detta ett större problem. Men utan träning kan det leda till sjukskrivning? 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:11:22 följande:
    Du har bevisligen saker väldigt bokstavligt. Men jag läser absolut klagomål från förskolepersonal på sociala medier. Det finns några kvinnor som försöker samla dessa gnälliga pedagoger och få de att engagera sig. Mejla in vittnesmål och komma på demonstrationer? och när det kommer till att göra detta så är intresset mycket svalt men annars så kan jag absolut se ett mönster av att samma personer klagat år in och år ut. Detta är som sagt en beskrivning som en helhet. Inte en specifik person utan mer situationen 
    Så du sitter på sociala medier flera timmar om dagen och räknar ut exakt hur mycket tid de lägger ner på att gnälla på sitt jobb?

Givetvis läser jag det du skriver bokstavligen. Du påstår att de gnäller 3 h om dagen och nu säger du plötsligt att det inte är så i alla fall?

Varför har du suttit och gnällt i 4 h över något som du själv har hittat på?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 23:15:27 följande:
    Du tog upp dig själv som motvikt i trådstarten så jo det handlar i högsta grad om dig.

Men att du inte vågar svara säger allt om hur dåligt det går för er. 
    Eller så vill jag inte verka provokativ 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:15:56 följande:
    Nej, du verkar bara vara envärdelös företagare och ännu sämre arbetsgivare. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:15:56 följande:
    Eller så vill du inte lägga fram bevis på hur mycket du ljugit i tråden?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 23:15:32 följande:
    Så du sitter på sociala medier flera timmar om dagen och räknar ut exakt hur mycket tid de lägger ner på att gnälla på sitt jobb?

Givetvis läser jag det du skriver bokstavligen. Du påstår att de gnäller 3 h om dagen och nu säger du plötsligt att det inte är så i alla fall?

Varför har du suttit och gnällt i 4 h över något som du själv har hittat på?
    Men det är väl ingen som tror att någon människa tror att alla förskollärare i hela landet går runt och lider. Har sömnsvårigheter m.m men tittar du på statistik över detta så finns en stor procent inom förskolan som just mår dåligt. Känner sig otillräckliga m.m

Så det räcker väl med att kolla statistiken. Och en lösning för detta är väl att ta kontrollen. 
  • Anonym (J)

Ändå intressant att Ts hävdar att hen arbetar 20-23 på helger och ändå har hen hunnit sitta och vara ständigt aktiv i denna tråd under denna arbetstid.

Chill jobb måste jag säga, där man sitta och svara på inlägg här inne lika snabbt som om det skulle vara en chat och samtidigt utföra sitt jobb på sidan av. Betvivlar starkt att en förskollärare skulle ha samma möjlighet under arbetstid. Förstår då att Ts inte har behov av samma återhämtning och fritid som en förskollärare, då hen verkar ha möjlighet att chilla på arbetstid.

• Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:15:27 följande:
    Fast en person som lutar sig fram med ryggen, lyfter upp ett ledset barn på det sättet kan ju få ont. Vissa barn gråter större delen av dagen och vill bli burna. Med rätt träning blir inte detta ett större problem. Men utan träning kan det leda till sjukskrivning? 
    Om det här är vanligt förekommande och ett arbetsmiljöproblem så är det upp till AG att förebygga det. Inget konstigt alls.
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll