• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:33:57 följande:
    Vad har detta för relevans? Det har ju ingenting med min frågeställning att göra. 
    Det har det för att få veta vad du tycker andra grupper borde jobba extra för. Var är din ribba? 
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:37:57 följande:

Det är klart att inte förskollärare skall arbeta gratis på fritiden. Vi som gör det, som inte får betald övertid har ju i regel avtalat bort vår rätt till övertid. I gengäld får man då i regel högre lön  och en extra semestervecka, 

Det där är intressant, då det sällan uppmärksammas i debatten om hur kvinnor diskrimineras och inte får lika lön när de efter att ha jobbat så lite som möjligt och prioriterat att ha kort restid till jobbet för att kunna hämta barn på fsk tidigt. Sedan jämför de sin lön med andras lön och känner sig genast diskriminerade och anser de bore ha samma lön.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:29:59 följande:
    Fråga någon med ett vanligt kontorsarbete om detta. En nyutexaminerad ekonom som är 24? 
    Kontorsarbete kan innebära olika saker. Jag jobbar dels på kontor, dels ute i olika verksamheter. Jag jobbar sällan övertid och i så fall tar jag ut det som komp senare. Jag jobbar alltså inte gratis.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:03:44 följande:

Och varför har just dessa blivit dessa personer? För att de klagat sig till detta eller hur menar du? 

De är ju förskollärare 

Så du känner jättemånga förskollärare som ger ut kurslitteratur och håller föreläsningar för 50 k?

Dessutom känner du jättemånga förskollärare som du umgås med minst 3 h om dagen och dessa 3 h gnäller de bara.

Intressant umgänge du har. Men varför umgås du med förskollärare 3 h om dagen när du jobbar så mycket? Var du inte med dina barn din lediga tid?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 22:36:21 följande:
    Det har det för att få veta vad du tycker andra grupper borde jobba extra för. Var är din ribba? 

Vi jobbar ju åt oss själva så det är inte samma sak. 

Sedan får du tänka hur vi jobbade innan. Jag jobbade lika mycket som anställd när jag fick 25 tusen i riktig lön? men jag fick erfarenheten och utvecklingen som sedan ledde mig vidare och så har jag kunnat växa och utvecklas? så jag fick inte heller någon bra lön då? 

• Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:39:11 följande:

Vi jobbar ju åt oss själva så det är inte samma sak. 

Sedan får du tänka hur vi jobbade innan. Jag jobbade lika mycket som anställd när jag fick 25 tusen i riktig lön? men jag fick erfarenheten och utvecklingen som sedan ledde mig vidare och så har jag kunnat växa och utvecklas? så jag fick inte heller någon bra lön då? 

Jobbade du 240h/månad för 25000 var du grundlurad. (Det tycker jag dina anställda är också, oavsett hur stor bonusen som du inte vågar tala om är.)
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-21 22:37:03 följande:
    Kontorsarbete kan innebära olika saker. Jag jobbar dels på kontor, dels ute i olika verksamheter. Jag jobbar sällan övertid och i så fall tar jag ut det som komp senare. Jag jobbar alltså inte gratis.

Så ingen ringer dig aldrig utanför arbetstid, mejlar på helgen om ni har stängt då m.m? 

Om jag mejlar redovisningsbyrån som som vi anlitar till ett av våra bolag kan jag få svar vilken tid som helst på dygnet. Även på julafton om så är fallet? 

Vi tvingar inte de att svara då. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 22:41:13 följande:
    Jobbade du 240h/månad för 25000 var du grundlurad. (Det tycker jag dina anställda är också, oavsett hur stor bonusen som du inte vågar tala om är.)

Då jobbade jag inte på mitt egna företag? och hur kan jag vara grundlurad för det?? 

• Anonym (Klagar)
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 22:36:22 följande:
    Det där är intressant, då det sällan uppmärksammas i debatten om hur kvinnor diskrimineras och inte får lika lön när de efter att ha jobbat så lite som möjligt och prioriterat att ha kort restid till jobbet för att kunna hämta barn på fsk tidigt. Sedan jämför de sin lön med andras lön och känner sig genast diskriminerade och anser de bore ha samma lön.
    Jag känner inte en kotte som resonerar så. Däremot känner jag många som resonerar som så att kvinnor och män borde få lika mycket lön för samma arbetstider och samma arbetsuppgifter. 

I min systers senaste lönerevision blev killarna mäkta förbannade att de, som tjänar mest, jobbar lika mycket som tjejerna men är outbildade i yrket, bara fick del av grundpotten och inte av posten som fom i år ska gå endast till de som är utbildade i yrket. Så nu tjänar de bara 200 mer än tjejerna ca. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 22:39:06 följande:
    Så du känner jättemånga förskollärare som ger ut kurslitteratur och håller föreläsningar för 50 k?

Dessutom känner du jättemånga förskollärare som du umgås med minst 3 h om dagen och dessa 3 h gnäller de bara.

Intressant umgänge du har. Men varför umgås du med förskollärare 3 h om dagen när du jobbar så mycket? Var du inte med dina barn din lediga tid?
    Du läser in saker som inte står. Jag känner många från olika yrkesområden som skriver kurslitteratur och föreläser och forskar.

Och de som gnäller umgås jag knappast med. Det hela är ett resonemang. Om du mår dåligt över något och ältar, får ont i magen, kan inte sova. Då är frågan hur den kan lösa problemet. Kan den göra något annorlunda än gnälla. Jag skulle aldrig i mitt liv orka lyssna på dessa eller hänga med när de gnäller om hur synd det är om de. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll