• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (X)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:43:32 följande:

De gör ju detta som förskollärare? Det utvecklas ju och tjänar bra för att det ansträngt sig och gjort något som andra efterfrågar. Det är inget magiskt som bara hänt. Utan dessa har kämpat. Fortbildat sig utan betalt. Det fick inte bara detta i sitt knä eller att något föll ner från himlen. 

Såhär är det ju med alla branscher. Du tjänar inte automatiskt bra bara för att du är ekonom. Då kan förskollärare tjäna lika bra t ex som en eller mer än en ekonom. 

Så löneförhöjning handlar om prestationer. 

Varför är du, din man och era anställda så dåliga på att prestera?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:43:32 följande:

De gör ju detta som förskollärare? Det utvecklas ju och tjänar bra för att det ansträngt sig och gjort något som andra efterfrågar. Det är inget magiskt som bara hänt. Utan dessa har kämpat. Fortbildat sig utan betalt. Det fick inte bara detta i sitt knä eller att något föll ner från himlen. 

Såhär är det ju med alla branscher. Du tjänar inte automatiskt bra bara för att du är ekonom. Då kan förskollärare tjäna lika bra t ex som en eller mer än en ekonom. 

Så löneförhöjning handlar om prestationer. 

Nej, de gör det som föreläsare och författare. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:46:27 följande:
    Nu jobbar jag för mitt egna bolag och behöver inte mer per månad i lön. Är ju idiotiskt att ta ut någon lön alls rent skattemässigt. 
    Snarare idiotiskt att anställa folk för 40 h, ge betalt för 40 h och sedan tvinga dem jobba 60 h. Ett under att ni ens har anställda! Gissar att ni utnyttjar folk som inte vågar säga ifrån.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:47:52 följande:
    Så du och din man tvingar era anställda att jobba gratis?
    De får utdelning sedan också. Vi äger däremot en större del av bolaget men de får ta del av utdelningen. Man kämpar för ett företag som man kämpar för ett barn. Så de jobbar inte gratis. Däremot blir det ju ingen utdelning om det inte finns något att ta ut, jobbar man inte så finns det ju inga pengar i bolaget. Ingen är kränkt
  • fornminne
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:44:25 följande:
    Ja, idag är det ju vårt bolag och rent skattemässigt vore det ju mycket dumt att ta ut mer i lön än vad vi behöver? 
    Ni gör ju som ni vill, men det låter som en jäkligt dålig deal att jobba 60 timmar i veckan för 35 000 brutto. Vad blir det i timmen? Inte mycket.

Du får acceptera att andra inte vill leva så, och många vill inte jobba mer än 40 timmar i veckan, oavsett vad de får i lön. Det är inte alls självklart att jobba en massa övertid, det beror på yrke och tjänst. Obetald övertid är heller inte lösningen på problemen i slitsamma välfärdsyrken.
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:31:46 följande:
    Spelar vel egentligen är ingen roll. Ett stolpskott till chef har ni oavsett som inte schemalägger personalen utifrån barnens vistelsetid. 
    Det gör de ju naturligtvis.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:46:27 följande:
    Nu jobbar jag för mitt egna bolag och behöver inte mer per månad i lön. Är ju idiotiskt att ta ut någon lön alls rent skattemässigt. 
    Hur känns det att tvinga era medarbetare att jobba 20h gratis per vecka? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:51:58 följande:
    Nej, de gör det som föreläsare och författare. 
    Och varför vill någon läsa deras böcker, varför vill bokförlagen ge ut deras kurslitteratur och varför vill någon betala dessa 50 tusen för en 4 timmars lång föreläsning? 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:53:54 följande:
    Hur känns det att tvinga era medarbetare att jobba 20h gratis per vecka? 
    Det är inget tvång? det finns ett egenintresse i detta. Sedan jobbar inte alla så mycket. Men alla som är delägare och som har viktiga funktioner gör detta?. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll