• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:37:57 följande:

Det är klart att inte förskollärare skall arbeta gratis på fritiden. Vi som gör det, som inte får betald övertid har ju i regel avtalat bort vår rätt till övertid. I gengäld får man då i regel högre lön  och en extra semestervecka, 

Jo, det ska de faktiskt. Ungarna ska kunna springa hemma hos dem.
  • Anonym (Tyra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:37:57 följande:

Det är klart att inte förskollärare skall arbeta gratis på fritiden. Vi som gör det, som inte får betald övertid har ju i regel avtalat bort vår rätt till övertid. I gengäld får man då i regel högre lön  och en extra semestervecka, 

Men att klaga utan betalt funkar?? Att gnälla 3 timmar per dag på sin fritid eller planera 2 timmar i veckan gratis? 

Vad är rimligast? 

• Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:42:50 följande:

Men att klaga utan betalt funkar?? Att gnälla 3 timmar per dag på sin fritid eller planera 2 timmar i veckan gratis? 

Vad är rimligast? 

Man ska aldrig jobba gratis. Inte ens 2timmar i veckan. 
  • Fiona M

Du har betalt för ditt jobb och din tid men gnäller på att andra vill detsamma för sitt jobb?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-09-21 20:41:13 följande:
    Jag förstår inte hur du menar , att hälsa och småprata är inte att arbeta. Jag arbetar inte om jag stöter på min chef eller en kund och pratar några minuter och jag debiterar inte någon tid. Självklart inte.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym skrev 2024-09-21 20:41:13 följande:
    Jag förstår inte hur du menar , att hälsa och småprata är inte att arbeta. Jag arbetar inte om jag stöter på min chef eller en kund och pratar några minuter och jag debiterar inte någon tid. Självklart inte.
  • Anonym (mumsmums)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:42:50 följande:

Vad är rimligast? 

Nu blir jag nyfiken! Har du klockat deras gnäll eller hur vet du att det är ca 3 timmar?
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:51:08 följande:
    Så du är oförmögen att förstå att man som förskollärare inte vill ha barnen springandes hemma till sig? 
  • Anonym (Tyra)
    Fiona M skrev 2024-09-21 20:50:03 följande:

Du har betalt för ditt jobb och din tid men gnäller på att andra vill detsamma för sitt jobb?

Får jag? Hur vet du vad jag tjänar? 

Jag, min man, våra anställda har 40 timmars arbetsvecka. Få som jobbar så få timmar och ingen har OB eller liknande. 

Så du antar bara massa saker. 

Min poäng är ju hur rimligt det är att gå och klaga över sin arbetssituation men inte göra något åt detta. Om man är missnöjd över att inte få tid till planering, detta skapar oro, ångest, svårt att sova, man känner sig otillräcklig, att man hade kunnat göra bättre. Ett ständigt malande och ältande och taskig sömn. Vad tycker du den personen ska göra som oroar sig och ältar detta minst 20 timmar i veckan efter arbetstid?? 

• Anonym (Sanna)

Jobbar du med ett välfärdsyrke - ta vilket som helst - så kommer det gnällas. I SYNNERHET inom kvinnodominerade branscher - så detta är inte unikt för förskollärare. Jag kommer ihåg redan på mellanstadiet hur jag reagerade när en lärare beklagade sig över hur jobbiga hennes långa torsdagar till 17 var. När jag drog till med hur mina föräldrar ofta hade delade turer (mamma, ssk, äldreboende) och vaken jour (pappa, BMA, sjukhus) så blev hon skitsur på mig. Tydligen kan man inte jämföra, för lärare har det minsann jobbigast. Så förskollärare är inte unika med detta tankesätt.

Svar på tråden Förskolepersonals gnäll