• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-21 20:58:48 följande:

Jobbar du med ett välfärdsyrke - ta vilket som helst - så kommer det gnällas. I SYNNERHET inom kvinnodominerade branscher - så detta är inte unikt för förskollärare. Jag kommer ihåg redan på mellanstadiet hur jag reagerade när en lärare beklagade sig över hur jobbiga hennes långa torsdagar till 17 var. När jag drog till med hur mina föräldrar ofta hade delade turer (mamma, ssk, äldreboende) och vaken jour (pappa, BMA, sjukhus) så blev hon skitsur på mig. Tydligen kan man inte jämföra, för lärare har det minsann jobbigast. Så förskollärare är inte unika med detta tankesätt.

Fråga folk inom kriminalvården på säkerhetsanstalterna. 14 timmars pass, de blir inringad att jobba fler dagar för att täcka upp. Det är slagsmål och överbeläggningar. Det är en yrkesgrupp jag faktiskt inte gnäller så högljutt som förskollärarna. Även om de andra jobbar i direkt livsfarliga miljöer och betydligt längre dagar 
  • Anonym (J)

För mig låter din arbetssituation som något jag aldrig skulle vilja utsätta mig för. Aldrig att jag skulle arbeta på min fritid. Jag jobbar för att kunna ha råd att leva mitt liv utanför jobbet, jag lever INTE för att kunna arbeta. Hur hinner dessa 60-timmare med att leva sina riktiga liv om nästan allt de gör är att arbeta? Jag jobbar just nu 75% för att kunna känna att jag har tid för min familj och mig själv och trots det så känns det inte tillräckligt. 

Jag förstår inte hur man kan tycka att folk, förskollärare eller ej, ska utföra arbete på sin fritid så att de ska få en dräglig arbetssituation. Det låter rätt befängt och korkat för att vara ärlig. Förskolan behöver en förändring och att personalen ska arbeta gratis på sin fritid är inte rätt väg att gå...

• Anonym (Tyra)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:04:18 följande:

För mig låter din arbetssituation som något jag aldrig skulle vilja utsätta mig för. Aldrig att jag skulle arbeta på min fritid. Jag jobbar för att kunna ha råd att leva mitt liv utanför jobbet, jag lever INTE för att kunna arbeta. Hur hinner dessa 60-timmare med att leva sina riktiga liv om nästan allt de gör är att arbeta? Jag jobbar just nu 75% för att kunna känna att jag har tid för min familj och mig själv och trots det så känns det inte tillräckligt. 

Jag förstår inte hur man kan tycka att folk, förskollärare eller ej, ska utföra arbete på sin fritid så att de ska få en dräglig arbetssituation. Det låter rätt befängt och korkat för att vara ärlig. Förskolan behöver en förändring och att personalen ska arbeta gratis på sin fritid är inte rätt väg att gå...

Jag har ju valt att ha mycket tid med mina barn. Från 13:15-19:00 har de min uppmärksamhet varje vardag. På helgen jobbar jag 6-9 och sedan runt 20-23 ca. Så då är jag all annan tid med barnen. Så jag umgås nog betydligt mer med mina barn än många andra
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:21:58 följande:
    Men spelar detta verkligen någon roll? Förskollärare kan också tjäna bra om det har driv, 
    Klart lönen spelar roll!

Skulle du jobba 60 h i veckan om du bara tjänade 40 000 kr i månaden? Tror knappast det va!
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:09:11 följande:
    Klart lönen spelar roll!

Skulle du jobba 60 h i veckan om du bara tjänade 40 000 kr i månaden? Tror knappast det va!
    Från början tjänade jag 25 tusen i månaden och jobbade så mycket. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:12:40 följande:
    Från början tjänade jag 25 tusen i månaden och jobbade så mycket. 
    Från början ja men då visste du väl att löneutvecklingen är mycket större än för en förskollärare? Eller?

Hur mycket tjänar du IDAG? 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:57:23 följande:

Får jag? Hur vet du vad jag tjänar? 

Jag, min man, våra anställda har 40 timmars arbetsvecka. Få som jobbar så få timmar och ingen har OB eller liknande. 

Jobbar du 40 h nu? I ts skrev du 60 h.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-21 20:58:48 följande:

Jobbar du med ett välfärdsyrke - ta vilket som helst - så kommer det gnällas. I SYNNERHET inom kvinnodominerade branscher - så detta är inte unikt för förskollärare. Jag kommer ihåg redan på mellanstadiet hur jag reagerade när en lärare beklagade sig över hur jobbiga hennes långa torsdagar till 17 var. När jag drog till med hur mina föräldrar ofta hade delade turer (mamma, ssk, äldreboende) och vaken jour (pappa, BMA, sjukhus) så blev hon skitsur på mig. Tydligen kan man inte jämföra, för lärare har det minsann jobbigast. Så förskollärare är inte unika med detta tankesätt.

Nu jobbar dock inte sjuksköterskor delade ture på äldreboende, utan enbart dagtid pch kanske var 8:e helg. Undersköterskor däremot, de jobbar ofta delade tuter på äldreboenden. 

Och som BMA har man oftast inte jour, utan jobbar istället oregelbundet. Verkar som att du inte ens vetvad dina egna föräldrar jobbar med. 
  • Anonym (Klagar)

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:15:11 följande:
    Jobbar du 40 h nu? I ts skrev du 60 h.
    Alla har ett avtal på 40, men ingen jobbar 40 timmar, det jag menar. Vi får betalt för 40
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll