Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Förskolepersonals gnäll

Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:07:33 följande:
    Ja, jurister, ekonomer m fl. Ingen OB. 
    Inbakad i grundlön. Dock är 60h arbetsvecka ovanligt för dessa yrken. Ja, det finns de som jobbar 60h men inte alla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:21:58 följande:
    Men spelar detta verkligen någon roll? Förskollärare kan också tjäna bra om det har driv, 
    Hur tänker du då? 

Vet du vad förskollärare tjänar? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:42:50 följande:

Men att klaga utan betalt funkar?? Att gnälla 3 timmar per dag på sin fritid eller planera 2 timmar i veckan gratis? 

Vad är rimligast? 

Man ska aldrig jobba gratis. Inte ens 2timmar i veckan. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:51:08 följande:
    Jag förstår inte hur du menar , att hälsa och småprata är inte att arbeta. Jag arbetar inte om jag stöter på min chef eller en kund och pratar några minuter och jag debiterar inte någon tid. Självklart inte.
    Så du är oförmögen att förstå att man som förskollärare inte vill ha barnen springandes hemma till sig? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-09-21 20:58:48 följande:

Jobbar du med ett välfärdsyrke - ta vilket som helst - så kommer det gnällas. I SYNNERHET inom kvinnodominerade branscher - så detta är inte unikt för förskollärare. Jag kommer ihåg redan på mellanstadiet hur jag reagerade när en lärare beklagade sig över hur jobbiga hennes långa torsdagar till 17 var. När jag drog till med hur mina föräldrar ofta hade delade turer (mamma, ssk, äldreboende) och vaken jour (pappa, BMA, sjukhus) så blev hon skitsur på mig. Tydligen kan man inte jämföra, för lärare har det minsann jobbigast. Så förskollärare är inte unika med detta tankesätt.

Nu jobbar dock inte sjuksköterskor delade ture på äldreboende, utan enbart dagtid pch kanske var 8:e helg. Undersköterskor däremot, de jobbar ofta delade tuter på äldreboenden. 

Och som BMA har man oftast inte jour, utan jobbar istället oregelbundet. Verkar som att du inte ens vetvad dina egna föräldrar jobbar med. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:17:14 följande:

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

Glöm inte att du får ob på lördagar, och du ska dessutom ha övertiden eftersom du jobbade över tid ordinarie tid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:17:14 följande:

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

Sedan är det rätt dumt av eran chef att schema lägga er båda till 14 när fler barnen har längre vistelsetid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:18:00 följande:
    Alla har ett avtal på 40, men ingen jobbar 40 timmar, det jag menar. Vi får betalt för 40
    Om ni har ett avtal på 40h så ska ni jobba 40h. Annars ska ni ha övertid. Alt högre lön som motsvarar 60h i veckan. 

Men om du själv väljer att jobba 60h så är det ditt val. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:19:25 följande:
    Nja, jag har ingen större lön idag heller. En förskollärare väljer ju själv hur den vill utvecklas och om den vill tjäna pengar eller inte.. jag vet folk som tjänar riktigt bra som förskollärare. 
    På vilket sätt då? 
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 21:20:33 följande:
    Har jobbat på äldreboende och det finns alltid ssk i tjänst kvällar, nätter och helger. Vet dock inte om de hade delade turer men de jobbade verkligen inte enbart dagtid. På äldreboende måste man kunna få tag på en ssk dygnet runt.
    Det finns de som enbart jobbar natt eller kväll. Men då har de hand om många äldreboenden inom samma kommun och rycker ut vid behov. Dvs de jobbar inte på ett specifikt äldreboende (även om de kan ha basem på ett). Och nej, de jobbar inte delade turer. 

Jobbar man på ETT äldreboende som ssk så har man dagtid och kanske någon helg då och då. Men inte kvällar och nätter. Därför som det är attraktivt med att jobba som ssk på ett äldreboende. Man slipper jobba oregelbundet och man för dessutom högre lön. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll