• Anonym (Tyra)

Förskolepersonals gnäll

Jag tittar på min egna arbetssituation och många andra omkring mig. För mig är det normalt att börja jobbet 6 på morgonen och sedan jobba till 13. Sedan har jag några timmars paus och jobbar sedan från 19-23. Detta är på vardagar, vissa dagar sitter jag däremot till kl 3 på morgonen också. 

Jag jobbar även minst 12 timmar på helgen. 

Min omgivning har också runt 60 timmars arbetsvecka. Vi är ständigt tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet. 

Förskolans personal är där en begränsad tid varje dag och sedan går de hem och klagar Över hur jobbigt de har det. Jag kan inte greppa detta. Varför gå runt år in och ur åt och bara klaga? 

Deras situation skulle ju underlätta rejält om de gjorde sin planeringstid på sin fritid.. då skulle deras arbete bli roligare, det skulle inte känna sig lika otillräckliga?

Det skulle kunna göra något vettigt av sin arbetstid och sluta gnälla.

Känner ingen som inte jobbar övertid och dessutom inte får betalt för detta. Det liksom förväntas i vissa yrken. Vill man inte ha med sig jobbet hem får man väl bli rörmokare eller något? 

• Svar på tråden Förskolepersonals gnäll
  • Anonym (X)

Vad är det för yrken du tänker på med 60h/veckan och obetald ob som norm?

• Anonym (Tyra)
    Anonym (X) skrev 2024-09-21 20:05:41 följande:

Vad är det för yrken du tänker på med 60h/veckan och obetald ob som norm?

Ja, jurister, ekonomer m fl. Ingen OB. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:07:33 följande:
    Ja, jurister, ekonomer m fl. Ingen OB. 
    Inbakad i grundlön. Dock är 60h arbetsvecka ovanligt för dessa yrken. Ja, det finns de som jobbar 60h men inte alla. 
  • Anonym (G)

Och du som jobbar 60 h i veckan tjänar förstås samma lön som en förskollärare?

• Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 20:10:06 följande:

Och du som jobbar 60 h i veckan tjänar förstås samma lön som en förskollärare?

Har alltid jobbat såhär oavsett lön. Började på 25 tusen för några år sedan. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:17:23 följande:
    Har alltid jobbat såhär oavsett lön. Började på 25 tusen för några år sedan. 
    Det är inte bara ingångslönen som spelar roll utan även löneutvecklingen.

Tjänar du som en förskollärare idag och resten av tiden fram till pensionen?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (G) skrev 2024-09-21 20:20:55 följande:
    Det är inte bara ingångslönen som spelar roll utan även löneutvecklingen.

Tjänar du som en förskollärare idag och resten av tiden fram till pensionen?
    Men spelar detta verkligen någon roll? Förskollärare kan också tjäna bra om det har driv, 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 20:21:58 följande:
    Men spelar detta verkligen någon roll? Förskollärare kan också tjäna bra om det har driv, 
    Hur tänker du då? 

Vet du vad förskollärare tjänar? 
  • TvillingmammaVästgöte

Det är klart att inte förskollärare skall arbeta gratis på fritiden. Vi som gör det, som inte får betald övertid har ju i regel avtalat bort vår rätt till övertid. I gengäld får man då i regel högre lön  och en extra semestervecka, 

Svar på tråden Förskolepersonals gnäll