Inlägg från: Anonym (Klagar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klagar)

Förskolepersonals gnäll

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

• Anonym (Klagar)
    Anonym (Klagar) skrev 2024-09-21 21:17:14 följande:

Idag blev jag och en kollega ensamma med 37 barn, varav 20 under 2 år. Det betydde även att vi inte kunde gå hem som planerat kl 14, utan fick så klart var kvar tills sista barnen hämtats, plus ta hand om stängningsrutinerna. Sista föräldern var även se pga en trafikolycka, så kollegan kom inte iväg förrän 15, för jag s åt henne att det var ok att gå, och jag 18.20 ungefär. Det kommer inte synas ett dugg varken på min lönespec, den kommer vara de vanliga 22000 efter skatt, eller min ledighet. Komp kan vi titta oss om i stjärnorna.

Så förlåt om jag klagar lite. 

Idag? Igår, naturligtvis. Autokorrekt. 
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:24:32 följande:
    Glöm inte att du får ob på lördagar, och du ska dessutom ha övertiden eftersom du jobbade över tid ordinarie tid. 
    Det blev fel med autokorrekt, det var igår fredag. Vi får ingen ob, och ingen övertidsersättning, varesig om vi öppnar eller stänger. 
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:25:18 följande:
    Sedan är det rätt dumt av eran chef att schema lägga er båda till 14 när fler barnen har längre vistelsetid. 
    Det var naturligtvis inte meningen att vi skulle jobba så,  utan en krissituation där resterande personalstyrka uteblev och inga vikarier hittades. Vi hade öppningspasset på våra respektive avdelningar, resten av personalen skulle komma in som vanligt, inklusive de som hade stängning. 
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 21:31:46 följande:
    Spelar vel egentligen är ingen roll. Ett stolpskott till chef har ni oavsett som inte schemalägger personalen utifrån barnens vistelsetid. 
    Det gör de ju naturligtvis.
  • Anonym (Klagar)
    Tow2Mater skrev 2024-09-21 22:36:22 följande:
    Det där är intressant, då det sällan uppmärksammas i debatten om hur kvinnor diskrimineras och inte får lika lön när de efter att ha jobbat så lite som möjligt och prioriterat att ha kort restid till jobbet för att kunna hämta barn på fsk tidigt. Sedan jämför de sin lön med andras lön och känner sig genast diskriminerade och anser de bore ha samma lön.
    Jag känner inte en kotte som resonerar så. Däremot känner jag många som resonerar som så att kvinnor och män borde få lika mycket lön för samma arbetstider och samma arbetsuppgifter. 

I min systers senaste lönerevision blev killarna mäkta förbannade att de, som tjänar mest, jobbar lika mycket som tjejerna men är outbildade i yrket, bara fick del av grundpotten och inte av posten som fom i år ska gå endast till de som är utbildade i yrket. Så nu tjänar de bara 200 mer än tjejerna ca. 
  • Anonym (Klagar)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:12:30 följande:
    Ja förskollärarna lyfter barn, en del gör detta fel då de böjer sig fram och belastar ryggen och därför mår skit.
    Och hamnar man där kan man man få sjukgymnastik, betald av arbetsgivaren, och ev bli sjukskriven en period. Så, på betald arbetstid. Faktiskt. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll