• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Goneril

Så illa är det inte. Jag har "hängt" här något år och visst finns det knäppgökar som antingen vill provocera eller vädra sitt missnöje, men det finns också seriösa frågeställare som får vettiga svar. Bäst är forumet när det gäller de så kallade bonusfrågorna och samlevnadsfrågorna; folk har ett behov av att prata av sig och då funkar det att vända sig till ett forum helt anonymt. Många har samma erfarenhet och delar generöst med sig av sina upplevelser.                                                                                                                                                                                                                                             Ett annat "vettigt" område gäller graviditet och förlossningar. Där ställs ingående frågor, frågor som egentligen borde besvaras av vårdpersonal men som uppenbarligen nonchaleras. Hur många gånger har jag inte läst om stackars förlossningsskadade kvinnor där barnmorskorna sagt att allt ser bra ut!  Här tipsar kvinnor varandra, jättebra, och det funkar rätt bra även när det gäller andra kroppsliga frågor. Att inte FL-folket kan ställa diagnoser utan bara redogöra för sina egna upplevelser vet alla trådstartare förstås.

• Anonym (J)
    Goneril skrev 2024-09-18 01:30:59 följande:

Så illa är det inte. Jag har "hängt" här något år och visst finns det knäppgökar som antingen vill provocera eller vädra sitt missnöje, men det finns också seriösa frågeställare som får vettiga svar. Bäst är forumet när det gäller de så kallade bonusfrågorna och samlevnadsfrågorna; folk har ett behov av att prata av sig och då funkar det att vända sig till ett forum helt anonymt. Många har samma erfarenhet och delar generöst med sig av sina upplevelser.                                                                                                                                                                                                                                             Ett annat "vettigt" område gäller graviditet och förlossningar. Där ställs ingående frågor, frågor som egentligen borde besvaras av vårdpersonal men som uppenbarligen nonchaleras. Hur många gånger har jag inte läst om stackars förlossningsskadade kvinnor där barnmorskorna sagt att allt ser bra ut!  Här tipsar kvinnor varandra, jättebra, och det funkar rätt bra även när det gäller andra kroppsliga frågor. Att inte FL-folket kan ställa diagnoser utan bara redogöra för sina egna upplevelser vet alla trådstartare förstås.

Om du bara hängt i forumet något år vet du ju inte hur det var innan då då är det väl klart du tycker det är okej som det är. En annan har hängt här i 15-20 år sådär. 

Håller med om att det blivit skit här nu senare. 

• Postman

Att hålla en god ton tror jag är en bra medicin. Att sluta med att använda nedsättande ord i sina inlägg, att sluta med att insinuera att allt är runktrådar, troll eller bittra incel. Fråga dig själv vad du själv kan göra för att stämningen ska bli bättre här. 

• Mandel

Tyvärr har hela nätvärlden spårat ur de senaste åren.
    Så mycket hat, trams och gnäll på alla former av forum och sajter så man undrar hur det står till med folks psykiska hälsa och även folks IQ och EQ.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (J)
    Postman skrev 2024-09-18 08:21:15 följande:

Att hålla en god ton tror jag är en bra medicin. Att sluta med att använda nedsättande ord i sina inlägg, att sluta med att insinuera att allt är runktrådar, troll eller bittra incel. Fråga dig själv vad du själv kan göra för att stämningen ska bli bättre här. 

Troligtvis svårt när folk kan vara anonyma. Eller de tror att de är det. Kontot kommer ju de som driver sidan åt ändå.
  • TröttMört

Har en fråga i ämnet, närmare bestämt modereringen av den otrevliga tonen.

Tänker specifikt på en flitig figur som skriver mycket under samma alias. Vältalig förvisso, men gräsligt självgod och nedlåtande, provocerar "bara för att". Tickar många boxar för troll. Hon lever i föreställningen om att hon står över alla andra och ska ha rätten att bete sig på ett sätt som hon själv inte tolererar. 

Alltså, hon anmäler alla inlägg som inte passar henne och hon får dem borttagna, oavsett om de bryter mot någon regel eller ej. 

Men hennes egna personangrepp och smutskastning får alltid stå kvar, en del riktigt grova.

"Din rapport har nekats åtgärd". Varje gång.

Hur kommer det sig att somliga medlemmar har diplomatisk immunitet här och tillåts bete sig hur som helst, men samtidigt ha makten att blockera vem hon vill?

Tankar, erfarenheter?

• Anonym (Skatan)

Tack för alla trevliga svar, konstruktiva dessutom. Ser nu att någon tummat ner på min trådstart. Vem gör ens så?? Jag förstår ju att tummarna i praktiken saknar betydelse, men det är också en nytt och vanligt fenomen. Allt, hur harmlöst det än är, ska tryckas tumme ner på. Tycker i ärlighetens namn att den funktionen kan tas bort, när den missbrukas så tydligt. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-18 10:01:05 följande:

Tack för alla trevliga svar, konstruktiva dessutom. Ser nu att någon tummat ner på min trådstart. Vem gör ens så?? Jag förstår ju att tummarna i praktiken saknar betydelse, men det är också en nytt och vanligt fenomen. Allt, hur harmlöst det än är, ska tryckas tumme ner på. Tycker i ärlighetens namn att den funktionen kan tas bort, när den missbrukas så tydligt. 

Jag håller med, tumme ner är egentligen bara relevant om ett inlägg är tramsigt eller stötande, men i såna fall vore det bättre om inlägget togs bort direkt. Jag tror att vissa ger tumme ner till inlägg som kanske innehåller något negativt, t ex "mitt barn matvägrar" och då betyder tumme ner "det var ju inte bra". Men det är mest bara förvirrande, om tummen ner ska betyda att inlägget var dåligt eller om det är kritik mot personen som skrivit inlägget.

Vissa trådar verkar ha tumme ner på alla inlägg, speciellt i sex och samlevnad. Varför är man inne och läser dessa trådar om man nu tycker att allt som skrivs är dåligt kan man ju undra.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-18 10:11:48 följande:
    Jag håller med, tumme ner är egentligen bara relevant om ett inlägg är tramsigt eller stötande, men i såna fall vore det bättre om inlägget togs bort direkt. Jag tror att vissa ger tumme ner till inlägg som kanske innehåller något negativt, t ex "mitt barn matvägrar" och då betyder tumme ner "det var ju inte bra". Men det är mest bara förvirrande, om tummen ner ska betyda att inlägget var dåligt eller om det är kritik mot personen som skrivit inlägget.

Vissa trådar verkar ha tumme ner på alla inlägg, speciellt i sex och samlevnad. Varför är man inne och läser dessa trådar om man nu tycker att allt som skrivs är dåligt kan man ju undra.
    Jag antar att många trådar i sex & samlevnad ges tummen ner för det är meningslösa runktrådar som spammar flödet. 

Det borde inte vara tillåtet med uppenbara runktrådar, sex & samlevnad är till för dom som vill hålla en seriös diskussion om exempelvis problem i sexlivet, inte att kåta män ska få runkmaterial. 
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?