Anonym (Ny här) skrev 2024-09-18 14:31:45 följande:
Jag har inte varit här så länge men slås verkligen av hur otrevligt forumet är. Det känns som det i var och varannan tråd är folk som ska misstänkliggöra, vara sarkastiska, dumförklara eller gå på TS. Ofta spårar trådar ur bort från trådstarten.
Har svårt att se varför någon beter sig så och undrar alltid om personerna är så i verkligheten med tex vid fikaborden vid sina arbetsplatser eller om det bara är på nätet. Om man inte gillar en tråd är det ju väldigt enkelt att helt enkelt inte läsa den med, förstår inte de som måste gå in i trådar utan att alls ha intresse i trådstarten.
Fattar heller inte hur svårt det ska vara att snälltolka andra utan hela tiden gå på andra utifrån värsta möjliga ide om vad personen menar.
Vet inte hur det är på din arbetsplats men själv har jag aldrig varit med om att kollegor börjat äckla sig mot en genom att ställa vulgära frågor eller sitta och lägga ut detaljerade grova noveller om sitt eget sexliv.
Hade någon kört den jargongen mot mig i verkliga livet så hade jag sagt ifrån direkt, precis som jag gör härinne ibland.
En tumregel är att det man inte skulle häva ur sig bland främlingar (eller lätt bekanta) i verkliga livet ska man heller inte säga på ett onlineforum. Folk upphör inte att vara människor här, bara för att vi är anonyma på nätet. Man bör bete sig som folk, oavsett vilken plats man befinner sig på.