• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-18 13:01:39 följande:
    Det är så genomskinligt att många är män. Dessutom har vissa råkat använda samma nick där dom i andra trådar skrivit att dom är män. Hur många kvinnor tror du har varken tid eller lust att ens sitta och besvara dessa kåta gubbar. 
    Du har rätt om kroppstrådarna. Kan personligen intyga att majoriteten av de bilder som postats där under det senaste åren har stulits från olika porrsidor.

Troligtvis från medlemmar med hankön där många av dem också utger sig för att vara de tjejer som syns på bilderna.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Ny här) skrev 2024-09-18 14:31:45 följande:

Jag har inte varit här så länge men slås verkligen av hur otrevligt forumet är. Det känns som det i var och varannan tråd är folk som ska misstänkliggöra, vara sarkastiska, dumförklara eller gå på TS. Ofta spårar trådar ur bort från trådstarten. 

Har svårt att se varför någon beter sig så och undrar alltid om personerna är så i verkligheten med tex vid fikaborden vid sina arbetsplatser eller om det bara är på nätet. Om man inte gillar en tråd är det ju väldigt enkelt att helt enkelt inte läsa den med, förstår inte de som måste gå in i trådar utan att alls ha intresse i trådstarten.

Fattar heller inte hur svårt det ska vara att snälltolka andra utan hela tiden gå på andra utifrån värsta möjliga ide om vad personen menar.

Vet inte hur det är på din arbetsplats men själv har jag aldrig varit med om att kollegor börjat äckla sig mot en genom att ställa vulgära frågor eller sitta och lägga ut detaljerade grova noveller om sitt eget sexliv. 

Hade någon kört den jargongen mot mig i verkliga livet så hade jag sagt ifrån direkt, precis som jag gör härinne ibland.

En tumregel är att det man inte skulle häva ur sig bland främlingar (eller lätt bekanta) i verkliga livet ska man heller inte säga på ett onlineforum. Folk upphör inte att vara människor här, bara för att vi är anonyma på nätet. Man bör bete sig som folk, oavsett vilken plats man befinner sig på. 
  • fultextad användarhandbok

Inte för att jag känner mig träffad av det, jag är på nätet ungefär som annorstädes med. Om någon svarar på ett sätt man upplever som otrevligt eller nedlåtande exempelvis, behöver man inte svara på samma sätt, man kan nog hålla god ton ändå, filtrera ut det eventuellt sakliga, eller låta bli att svara. Motstånd och infallsvinklar kan vara intressant. Att ha rätt oavsett om det stämmer eller ej, ska nog inte överskugga en utveckling av ämnena som sådana, se debatter som en tillgång, snarare än att bara försöka vinna dem. Det är mina tips nog.

• Anonym (Hh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-09-18 17:55:36 följande:
    Vet inte hur det är på din arbetsplats men själv har jag aldrig varit med om att kollegor börjat äckla sig mot en genom att ställa vulgära frågor eller sitta och lägga ut detaljerade grova noveller om sitt eget sexliv. 

Hade någon kört den jargongen mot mig i verkliga livet så hade jag sagt ifrån direkt, precis som jag gör härinne ibland.

En tumregel är att det man inte skulle häva ur sig bland främlingar (eller lätt bekanta) i verkliga livet ska man heller inte säga på ett onlineforum. Folk upphör inte att vara människor här, bara för att vi är anonyma på nätet. Man bör bete sig som folk, oavsett vilken plats man befinner sig på. 
    Fast det är ju ett utmärkt ställe att få ge luft åt sina tankar och ställa de frågor man inte vågar ansikte mot ansikte. 
    Jag pratar inte ens med min psykolog om allt som jag har funderat på här. 
  • Anonym (DinA)

Herregud vilken larvig tråd. Är du lika lättkränkt i verkligheten?

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Hh) skrev 2024-09-18 18:02:47 följande:
    Fast det är ju ett utmärkt ställe att få ge luft åt sina tankar och ställa de frågor man inte vågar ansikte mot ansikte. 
    Jag pratar inte ens med min psykolog om allt som jag har funderat på här. 
    Håller inte med dig. Inte när det kommer till att uttrycka vulgära frågor och begär vilket vissa män på detta forum har en tendens att göra mot kvinnor. Jag ser det som en form av ofredande.

Hade någon gjort så i riktiga livet mot en främmande person så skulle folk reagera direkt. Men på ett forum så ska det plötsligt ses som något helt normalt? Nej, det tycker då inte jag. Lika respektlöst här. 

Ang. sexnoveller så är det emot reglerna att lägga ut sådana vilket många inte verkar förstå. Familjeliv är ingen porrsajt. 
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 18:04:36 följande:

Herregud vilken larvig tråd. Är du lika lättkränkt i verkligheten?

Ett bra exempel på problemet.
  • Tecum

Men ni som har såna bekymmer om "runktrådar" och Intima bilder, varför läser ni dem då? För annars hade ni inte vetat att det var runktrådar... Vill man inte läsa om sexfrågor kan man bara strunta i det forumet.

Det är mycket värre när något skriver seriöst i Känsliga rummet och genast får höra hur naiv och lättlurad vederbörande är. Krösa-Majorna hugger direkt och trycker ner TS i skorna genom att måla fan på väggen utan minsta fakta att gå på, bara egen bitterhet. Det är klart att folk slutar skriva då och bara skräpet blir kvar. 

• Anonym (Sigma)

Läste precis om någon vars tråd med en fråga om graviditet i v 42 försvunnit och personen undrade varför. Det i kombination med alla såna där spaminlägg med sexchatt (för att inte tala om div attacker mot forumet där någon vill posta och göra våldsamma saker mot kvinnor)

Undrar om forumet är utsatt för en attack? Någon eller någon trollfabrik verkar vara ute efter att förstöra forumet.

Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?