• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 23:07:05 följande:
    Du är som en repig gammal skiva som har hakat upp dig. Att diskutera med dig ger mig ungefär lika mycket som att diskutera med en ettåring. 
    Att jag får upprepa mina svar är ju snarare för att du inte fattar vad folk säger eller medvetet missförstår andras texter. Sluta svara då. Eller sluta tramsa för du tillför inget du heller. 
  • Anonym (Hilda)

Ännu en tråd som spårade ur. Så rätt du har TS

• Anonym (Man)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-09-19 01:17:54 följande:

Ännu en tråd som spårade ur. Så rätt du har TS

Och åter igen ingen som helst självreflektion. Om man anser sig vara en av dom goda med rätt åsikter så är det såklart dom andra som är jobbiga och vill tjafsa, eller?

It takes two to tango! 
  • Kvittning

Jag tror att en viktig sak är att inte haka på.

Nästan alltid när någon ställer en fråga så ignorerar den de som faktiskt försöker hjälpa utan hakar på de oseriösa som bara förstör.

Så många gånger som jag lägger ned tid på att skriva ett svar i försök att hjälpa ts där ts sedan svarar varje idiot specifikt och de seriösa svaren med "tack ni som försökt hjälpa men den här tråden spårade ur". Och det är såklart den gör det när ts själv skriver 10 inlägg som svar på tal och 1 som svar på det seriösa. Då har ju ts själv orsakat över 90% tjafs och effektivt stoppat intresset hos de som vill hjälpa.

Om ts istället svarade på de som försöker hjälpa och helt ignorerar de som bara förstör så skulle tråden få en helt annan riktning. Så ett stort ansvar hos trådstartarna alltså att faktiskt driva de svaren som är hjälpsamma.

• Anonym (Man)
    Kvittning skrev 2024-09-19 06:10:07 följande:

Jag tror att en viktig sak är att inte haka på.

Nästan alltid när någon ställer en fråga så ignorerar den de som faktiskt försöker hjälpa utan hakar på de oseriösa som bara förstör.

Så många gånger som jag lägger ned tid på att skriva ett svar i försök att hjälpa ts där ts sedan svarar varje idiot specifikt och de seriösa svaren med "tack ni som försökt hjälpa men den här tråden spårade ur". Och det är såklart den gör det när ts själv skriver 10 inlägg som svar på tal och 1 som svar på det seriösa. Då har ju ts själv orsakat över 90% tjafs och effektivt stoppat intresset hos de som vill hjälpa.

Om ts istället svarade på de som försöker hjälpa och helt ignorerar de som bara förstör så skulle tråden få en helt annan riktning. Så ett stort ansvar hos trådstartarna alltså att faktiskt driva de svaren som är hjälpsamma.

Stämmer så bra, men det fattar inte dessa användare.
  • Tukt

Jag undrar ofta om det är så att de som inte kan diskutera inte förstår, om  de struntar i det eller om det oftast är en politisk agenda bakom det.
    Bara för att man skriver några rader i ett forum, så är det ju inte med automatik en diskussion.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sigma)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 05:58:02 följande:
    Och åter igen ingen som helst självreflektion. Om man anser sig vara en av dom goda med rätt åsikter så är det såklart dom andra som är jobbiga och vill tjafsa, eller?

It takes two to tango! 
    Det här förstår jag inte. Vem påstår att de är en av de "goda"? Har aldrig hört någon kalla sig så. 
  • Tyra myra

Fantastiskt att till och med den här tråden visar upp FL från både sin bästa och sin sämsta sida.

Det finns till och med de som delar in skribenterna i de "goda" och därmed erkänner att det finns "onda".  

Ställde en fråga angående detta, där jag frågade vad man menar med de "goda" men fick inget svar. Berodde detta på att man inte kunde svara? eller inte ville svara?. Har ingen aning men det tyder på att det finns de som blir irriterade när man tillrättavisar eller korrigerar sakfel, Som blir irriterade när man förstör deras lekplats genom seriösa inlägg.

Problemet som jag ser det är att det finns skribenter här som använder FL som sin lekplats.

• Anonym (Sigma)
    Tyra myra skrev 2024-09-19 13:41:10 följande:

Fantastiskt att till och med den här tråden visar upp FL från både sin bästa och sin sämsta sida.

Det finns till och med de som delar in skribenterna i de "goda" och därmed erkänner att det finns "onda".  

Ställde en fråga angående detta, där jag frågade vad man menar med de "goda" men fick inget svar. Berodde detta på att man inte kunde svara? eller inte ville svara?. Har ingen aning men det tyder på att det finns de som blir irriterade när man tillrättavisar eller korrigerar sakfel, Som blir irriterade när man förstör deras lekplats genom seriösa inlägg.

Problemet som jag ser det är att det finns skribenter här som använder FL som sin lekplats.

Samma med "det får man väl inte säga i det här landet" eller "är det bara din åsikt som är den rätta" "godhetsknarkare" ofta i kombination med "vänsterbliven" eller "feminazi" (behöver inte ens handla ett dyft om politik eller feminism)

Sånt berättar att denne själv är ett offer och att yttrandefriheten är hotad. Ungefär som att det är en kamp för rättvisa den för. Trots att det bara är vanliga människor som bemöter en diskussion och också har rätt att uttrycka sig. Säger mer om människan som uttrycker sig på det sättet.
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?