• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Sigma) skrev 2024-09-19 19:03:08 följande:
    Det du skriver är "offrigt" (för män)

men du tänker säkert inte ens på det, för att det är normalt att män skriver på det sättet i din verklighet.
    Du vet högst troligtvis inget om min verklighet, men det var ett bra försök.

Bra att du reflekterade över att mitt inlägg till viss del hade offermentalitet, att du såg det och kommenterade det bekräftar min tes.
  • Anonym (Sigma)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 19:09:50 följande:
    Du vet högst troligtvis inget om min verklighet, men det var ett bra försök.

Bra att du reflekterade över att mitt inlägg till viss del hade offermentalitet, att du såg det och kommenterade det bekräftar min tes.
    Majoriteten av dina inlägg i tråden osar offermentalitet. Så svårt var det inte att upptäcka. Du är inte ens medveten, du vet vad som sägs: man ska inte kasta sten i ett glashus
  • baam77
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 17:30:51 följande:
    Nä, riktigt så illa är det väl inte. Men det tjafsas även rätt bra i kommentarsfält från kvällstidningar mm när det handlar om genus.

Samhället har på något märkligt sätt ändå satt män mot kvinnor i någon grad. Så var det inte förr. Det är inte uteslutande FL som råkat ut för detta.
    Det är våra politiker och media som har gjort att ordet man eller män är något dåligt i precis allt och det är väldigt tröttsamt för många män och blir irriterade. 

• baam77

jämställds myndigheten som bara pratar har kvinnor och deras problem. Var är mäns problem i denna myndighet?

• TröttMört
    baam77 skrev 2024-09-19 19:26:36 följande:
    Det är våra politiker och media som har gjort att ordet man eller män är något dåligt i precis allt och det är väldigt tröttsamt för många män och blir irriterade. 

Tycker du...?

Jag själv förbryllas av att bra personliga egenskaper alltid förknippas med manliga könsorgan, medan dåliga förknippas med kvinnliga diton. 

"Det är stake i honom"
    "Han är en sån pussy"

Hur är du kodad, vilka värderingar lägger du i dessa två?

• Anonym (Man)
    Anonym (Sigma) skrev 2024-09-19 19:25:51 följande:
    Majoriteten av dina inlägg i tråden osar offermentalitet. Så svårt var det inte att upptäcka. Du är inte ens medveten, du vet vad som sägs: man ska inte kasta sten i ett glashus
    Jag är inget offer i verkligheten. Har familj, jobb och ett bra liv. Men det är intressant att jag inte kan ta upp olika perspektiv som man i ett diskussionsforum och bolla dessa frågor utan att få etiketten offer av dig.

Det är bara ren retorik från din sida och hyfsat vanligt tillvägagångssätt istället för att faktiskt diskutera dessa frågor med ett öppet sinne. Det ligger trots allt något i det jag säger vill jag mena.
  • Tyra myra
    Postman skrev 2024-09-19 18:58:57 följande:
    Tyckte tidigare att man gott kunde ta bort anonymiteten men på senare år har jag blivit mer skeptisk till det.  Vissa ämnen kan man helt enkelt inte skriva i längre om man inte är anonym, skriver man med sitt rätta nick kan man få lida för det långt tid efter i många andra diskussioner. Det finns en klick härinne som på nåt sätt fattar agg till en skribent då följer de efter och misstolkar vad än skribenten skriver och det pajar både för den som blir utsatt och för den som har skapat tråden. Vet i katten om det lugnar sig även om alla ska hålla sig till ett nick. 
    Är mycket väl medveten om detta. Har själv en liten skara som verkar nagelfara allt jag skriver men det gör mig inte så mycket eftersom jag står för vad jag skrivit.

Men det är klart ibland är det väldigt irriterande när de missförstår eller feltolkar något jag skrivit i en tråd och detta dyker upp i andra trådar jag skrivit i.

Hur som helst så tycker jag inte att det behövs någon dubbel anonymitet utom i "känsliga rummet", där många öppnar sig så totalt. 
  • Anonym (Sigma)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-19 19:37:13 följande:
    Jag är inget offer i verkligheten. Har familj, jobb och ett bra liv. Men det är intressant att jag inte kan ta upp olika perspektiv som man i ett diskussionsforum och bolla dessa frågor utan att få etiketten offer av dig.

Det är bara ren retorik från din sida och hyfsat vanligt tillvägagångssätt istället för att faktiskt diskutera dessa frågor med ett öppet sinne. Det ligger trots allt något i det jag säger vill jag mena.
    Låt mig gissa: "din yttrafrihet är hotad" eller "man får inte säga vad man tycker i det här landet längre"

Här fick du inte gå omkring och vara ett stackars offer som är utsatt av andra offer utan att någon påpekade att du var ett offer. Du vill ju bara vara ett offer på familjeliv, inte i verkligheten där du måste berätta vilken vinnare du är.

Jag blir så trött på såna som dig, så förutsägbara.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Sigma) skrev 2024-09-19 19:47:41 följande:
    Låt mig gissa: "din yttrafrihet är hotad" eller "man får inte säga vad man tycker i det här landet längre"

Här fick du inte gå omkring och vara ett stackars offer som är utsatt av andra offer utan att någon påpekade att du var ett offer. Du vill ju bara vara ett offer på familjeliv, inte i verkligheten där du måste berätta vilken vinnare du är.

Jag blir så trött på såna som dig, så förutsägbara.
    Jo, jag kan känna av att du har svårt för dessa frågor. Varför fortsätter du diskutera om det stör dig då?
  • Jsmhoshm

Håller med. Så tråkigt! Skriver mer och mer frågor på Facebook. Där får man iaf inte höra att man är en h*ra för att man frågar om samtycke...Kanske flashback rättegången ger fällande dom och öppnar upp för ett administrerande där man faktiskt ser till att reglerna gäller alla och efterföljs. Man kan ju alltid hoppas...

Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?