• Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Anonym (P)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-18 10:27:00 följande:
    Jag antar att många trådar i sex & samlevnad ges tummen ner för det är meningslösa runktrådar som spammar flödet. 

Det borde inte vara tillåtet med uppenbara runktrådar, sex & samlevnad är till för dom som vill hålla en seriös diskussion om exempelvis problem i sexlivet, inte att kåta män ska få runkmaterial. 
    Finns tyvärr många andra mer relevanta trådar som ges tumme ner också.
  • Tukt

Problemen med tummarna är väl att de är anonyma och att ingen vet hur de ska användas...

• Anonym (Skatan)
    Tukt skrev 2024-09-18 10:32:01 följande:

Problemen med tummarna är väl att de är anonyma och att ingen vet hur de ska användas...

Precis. Så då kan de lika bra tas bort så får var och en själv avgöra vad som är relevant eller tramsigt. Och att man istället rapporterar inlägg som inte har med saken att göra så att någon moderator kan justera eller ta bort. 

Jämfört med andra forum tycker jag att Familjeliv är väldigt rörigt och svårt att navigera. Exempelvis med tummarna. När jag har blivit medlem på andra forum finns tydliga regler för hur de olika funktionerna ska användas och bryts dessa så modereras det och användare varnas/stängs av. Här verkar alla få härja fritt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-17 23:09:10 följande:
    Hade man tagit bort sex & samlevnads delen hade man sluppit alla runktrådar. 
    Eller att man kunde välja att dölja sexdelen men ändå fått se senaste trådarna. Så kunde runkpellarna och sexsäljarna hållas för sig själva men att det ändå går att ställa seriösa sexfrågor som man inte skulle göra irl.
  • Gaskarl
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-17 23:16:42 följande:

Trådar såsom den stora runktråden "intima bilder" t ex borde inte vara tillåtna på forumet. 

Just den tråden, som förr var en trevlig tråd, innan den omhändertogs av någon/några som bara hackar på alla som nuförtiden vågar lägga upp en bild. För var det komplimanger till dom som delade något.
  • TröttMört
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-18 11:12:27 följande:
    Precis. Så då kan de lika bra tas bort så får var och en själv avgöra vad som är relevant eller tramsigt. Och att man istället rapporterar inlägg som inte har med saken att göra så att någon moderator kan justera eller ta bort. 

Jämfört med andra forum tycker jag att Familjeliv är väldigt rörigt och svårt att navigera. Exempelvis med tummarna. När jag har blivit medlem på andra forum finns tydliga regler för hur de olika funktionerna ska användas och bryts dessa så modereras det och användare varnas/stängs av. Här verkar alla få härja fritt.

Här kan du inte ta del av några regler (utöver en generell sammanfattning). Det finns länkar som ska leda till regler, men det finns inget där, sidorna är bortplockade och det görs inga ansatser att fixa detta trots påstötningar.

Så om det står var och en fritt att gissa sig till reglerna, är det kanske inte konstigt om det härjas fritt.

• Gaskarl
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-18 10:01:05 följande:

Tack för alla trevliga svar, konstruktiva dessutom. Ser nu att någon tummat ner på min trådstart. Vem gör ens så?? Jag förstår ju att tummarna i praktiken saknar betydelse, men det är också en nytt och vanligt fenomen. Allt, hur harmlöst det än är, ska tryckas tumme ner på. Tycker i ärlighetens namn att den funktionen kan tas bort, när den missbrukas så tydligt. 

Det kan tyvärr vara så att bara ditt nick gör att det blir en tumme ner, du kanske har skrivit något positivt eller deltagit i en tråd i sex och samlevnad, då är du dömd av de självutnämnda på FL, som har fått för sig att allt om sex är runktrådar, skrivna av Intels.
  • Tukt
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-18 11:12:27 följande:

Tror helt enkelt företaget bakom Familjeliv struntar i användarnas behov, i alla fall så länge annonspengarna tickar in. Det är ju en strikt kommersiell produkt till skillnad från många andra forum som drivs med en tydlig inriktning.
    Att det känns otrevligt i bland är såklart tråkigt. Det stora problemet är att detta blir en del av ett försämrat demokratiskt klimat och generellt högt tonläge. För att inte tala om de politiska krafter som kan använda det som en bas för hatretorik.
  • Anonym (Håller med)
    Gaskarl skrev 2024-09-18 11:22:08 följande:
    Just den tråden, som förr var en trevlig tråd, innan den omhändertogs av någon/några som bara hackar på alla som nuförtiden vågar lägga upp en bild. För var det komplimanger till dom som delade något.
    Det har aldrig varit en trevlig tråd. Det är en runktråd där män suktar efter nakna kvinnor för att ha som runkmaterial. 
  • Gaskarl
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-18 11:30:19 följande:
    Det har aldrig varit en trevlig tråd. Det är en runktråd där män suktar efter nakna kvinnor för att ha som runkmaterial. 
    Förr var det alltid en trevlig ton där. Och både män och kvinnor la upp bilder av egen fri vilja.
    Och kvinnor gav rejäla komplimanger till män med vackra, muskulösa kroppar.
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?