Inlägg från: Anonym (Skatan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skatan)

Vad hände med det trevliga forumet?

Har varit medlem här sedan tonåren. Fått hjälp med allt från hjärtesorg till att hitta borttappade föremål. Svaren var många och tonen oftast god. Men något har hänt de senaste åren eller året till och med. Forumet drunknar i runktrådar, troll och bittra incels. Startar man en seriös tråd om relationen, barn eller graviditet har man tur om man får fem svar. Ibland försvinner de i massan, helt obesvarade. Ofta är det någon eller några som dessutom måste skriva något otrevligt och nedvärderande. Vad hände? Är det bara jag som saknar "gamla" familjeliv? Varför fungerar allt så dåligt nu?

• Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?
  • Anonym (Skatan)

Tack för alla trevliga svar, konstruktiva dessutom. Ser nu att någon tummat ner på min trådstart. Vem gör ens så?? Jag förstår ju att tummarna i praktiken saknar betydelse, men det är också en nytt och vanligt fenomen. Allt, hur harmlöst det än är, ska tryckas tumme ner på. Tycker i ärlighetens namn att den funktionen kan tas bort, när den missbrukas så tydligt. 

• Anonym (Skatan)
    Tukt skrev 2024-09-18 10:32:01 följande:

Problemen med tummarna är väl att de är anonyma och att ingen vet hur de ska användas...

Precis. Så då kan de lika bra tas bort så får var och en själv avgöra vad som är relevant eller tramsigt. Och att man istället rapporterar inlägg som inte har med saken att göra så att någon moderator kan justera eller ta bort. 

Jämfört med andra forum tycker jag att Familjeliv är väldigt rörigt och svårt att navigera. Exempelvis med tummarna. När jag har blivit medlem på andra forum finns tydliga regler för hur de olika funktionerna ska användas och bryts dessa så modereras det och användare varnas/stängs av. Här verkar alla få härja fritt.
  • Anonym (Skatan)
    Angående "intima bilder" tänker jag att det är frihet under ansvar på ett forum som detta. Jag håller med om att det fanns en plats för den tråden för länge sedan, just eftersom resten av forumet var rumsrent. Snusk fick finnas på premissen att de som var ute efter snusk höll sig där och lät andra vara. Det är i alla fall min observation. 
  • Anonym (Skatan)

Christ on a bike! Nu har tråden täckt in både spam och en meningslös provokatör. Fattas bara att någon hoppar in här och frågar vad jag har för trosor. Tungan ute

Det flyger in inlägg snabbare än jag hinner läsa och svara, men jag hoppas innerligt att någon ansvarig för forumet faktiskt läser och tar till sig alla vettiga och viktiga synpunkter som kommer upp här. 

Angående anonymitet så håller jag med om att den är bra i "känsliga rummet" men inte är nödvändig annars. Så var det väl förr, vill jag minnas? Nu känner jag dock att jag vill vara anonym just för att klimatet är så hotfullt och det känns som att om man använder samma namn flera gånger börjar folk (som bara vill agitera) hacka på en för saker man tidigare skrivit. Men det är ju för att "hatarna" inte heller behöver stå till svars för sina kommentarer. En ond spiral helt enkelt. 

• Anonym (Skatan)

Kul att det är liv i tråden men kan ni som vill diskutera kvinnor vs. män eller "än du då...!" på individnivå starta egna trådar eller fortsätta bråka i PM istället? Det är off topic. 

Stort tack till er andra som håller god ton och fokuserar på ämnet.

Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?