• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Vilis)

Självklar är det du som bestämmer och har rätt att ha åsikter om svärfars egendom! 

• Anonym (Nina)

Erbjud er att köpa den? Om den inte är värd så mycket så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Vilis) skrev 2024-09-11 20:49:46 följande:

Självklar är det du som bestämmer och har rätt att ha åsikter om svärfars egendom! 

Ja. Jag tycker det är överjävligt att säga i princip ?om en vecka ska jag ha tillbaka bilen? när han vet att vi har en ekonomiskt svårare situation än någonsin, två småbarn, fullt upp med inskolningar och står inför kallare väder. Då ger man bättre framförhållning i så fall. Men tycker det oavsett är jäkligt oschysst när han badar i pengar och säger att han inte för det för pengarnas skull, nej av vilken anledning gör man så då? 
  • Anonym (Men lös det)

Din man har rätt. Snällt av hans pappa att låna ut bilen flera år. Knappast hans ansvar att se till att två vuxna människor har bil. Lös det bara!

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-11 20:52:44 följande:

Erbjud er att köpa den? Om den inte är värd så mycket så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan.

Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.
  • Anonym (Vilis)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:53:16 följande:
    Ja. Jag tycker det är överjävligt att säga i princip ?om en vecka ska jag ha tillbaka bilen? när han vet att vi har en ekonomiskt svårare situation än någonsin, två småbarn, fullt upp med inskolningar och står inför kallare väder. Då ger man bättre framförhållning i så fall. Men tycker det oavsett är jäkligt oschysst när han badar i pengar och säger att han inte för det för pengarnas skull, nej av vilken anledning gör man så då? 
    Om du nu är i position att bestämma att du ska förfoga över andras egendom och att det är för jävligt när de försöker motsätta sig, varför lånar du en gammal bil av svärfar? Hade det inte varit bättre att kräva boende på Djursholm eller att låna t ex en limo med chaufför?
  • Anonym

Curlinggenerationen
    Aldrig tacksamma över vad de får låna
    Bara arga över vad de inte får

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Men lös det) skrev 2024-09-11 20:54:53 följande:

Din man har rätt. Snällt av hans pappa att låna ut bilen flera år. Knappast hans ansvar att se till att två vuxna människor har bil. Lös det bara!

Bilen stod och skrotade i ett garage då han hade en ny bil och inte plats för den hos sig. Ja jättesnällt. Min sambo har för något år sedan sett till att hans pappa tjänat hur mycket som helst på aktier det skulle betala denna bil och tusentals fler men inte ett tack för det. 
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
    Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.
    Men köra slut på svärfars bil går bra så att det inte finns något värde i den kvar
  • Studentpappa
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
    Så ni har fått låna en bil gratis (antar jag) inte skött om den och nu tjurar du för att lånetiden är slut? 

En bil från 2004 är normalt inga problem att hålla vid liv om man sköter den.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan