• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (t)

Det är förjävligt men din sambo har rätt, inte mycket att göra.

• Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:53:16 följande:
    Ja. Jag tycker det är överjävligt att säga i princip ?om en vecka ska jag ha tillbaka bilen? när han vet att vi har en ekonomiskt svårare situation än någonsin, två småbarn, fullt upp med inskolningar och står inför kallare väder. Då ger man bättre framförhållning i så fall. Men tycker det oavsett är jäkligt oschysst när han badar i pengar och säger att han inte för det för pengarnas skull, nej av vilken anledning gör man så då? 
    Svärfar har inte ansvar för att er ekonomi eller vardag ska funka.
  • Anonym (Curlinggenerationen)

TS låter otroligt otacksam och verkar ha svårt att ta ett vuxenansvar. Ni har alltså fått låna en bil i flera år och ändå kallar du gubben snål?

Varför tar du inte eget ansvar i ditt liv TS? Om ni är 2 vuxna med inkomster så borde ni klara av att rodda era egna liv, eller?

• Anonym (Men lös det)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:57:10 följande:
    Bilen stod och skrotade i ett garage då han hade en ny bil och inte plats för den hos sig. Ja jättesnällt. Min sambo har för något år sedan sett till att hans pappa tjänat hur mycket som helst på aktier det skulle betala denna bil och tusentals fler men inte ett tack för det. 
    Hans bil, hans beslut. Visa lite tacksamhet istället. HELT sjukt att låna något i flera år och sedan ha MAGE att klaga på det. Vad ska han tacka för, menar du? Det är väl NI som ska tacka.
  • Anonym (Chockad)
    Studentpappa skrev 2024-09-11 20:59:36 följande:
    Så ni har fått låna en bil gratis (antar jag) inte skött om den och nu tjurar du för att lånetiden är slut? 

En bil från 2004 är normalt inga problem att hålla vid liv om man sköter den.
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
    Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.
    Fast då låter den inte särskilt säker att köra runt era barn i?

Vad hade er lösning varit om bilen gick sönder imorgon?
  • Anonym (Asså)

Det är ju hans bil liksom, hans tanke från början kanske var att ni kunde ha den tills er ekonomiska situation blev bättre och efter flera år kanske han tröttnade helt enkelt.

Och om den är så dålig och osäker som du skriver så hade ju iaf inte jag satt mina barn i den bilen

• Anonym (Vilis)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Det är väl att låna gratis, eller?
  • Anonym

Hur planerar ni att tacka svärfar som så generöst lånat ut sin bil i flera år?

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan