• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Vilis)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:18:22 följande:

Vi har betalat allt bilen kostar. Skatt, försäkring, bensin,

Haha, den faktiskt riktigt bra :) 
  • Anonym
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Så fräckt av honom att be er städa hans bil när det är ni som använt den. (Ironi)
  • Anonym (Chockad)
    Anonym skrev 2024-09-11 22:35:59 följande:
    Så fräckt av honom att be er städa hans bil när det är ni som använt den. (Ironi)

Men gud.

Vart har jag skrivit att det är fräckt att städa någons bil när man lånat den?? Jag skriver att sättet han gjort det på är fräckt som fan. Att slänga iväg ett sms och begära tillbaka en bil på några dagars varsel är inte okej. Men fortsätt ni få ut eran ilska och missförstå med flit
    Ni är väl samma personer som sen blir gamla och grinar för inga barn vill hälsa på eller hjälper till. Wonder why.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-09-11 22:33:01 följande:

Jag håller med ts. Finns inget som skulle hindra mig att hjälpa mina barn om jag har möjlighet, på samma sätt skulle mina föräldrar hjälpa mig och tro det eller ej, mina far- och morföräldrar skulle ha hjälpt mina föräldrar när det begav sig. I min värld är det naturliga att vilja finnas där för sina nära och kära. Vem vill 

Så har jag också vuxit upp. Men i min sambos familj räknar man oftast ören med varandra och skapar inga närmare relationer med varandra eller har intresse för sina barn eller barnbarn. Vår 1 åring skolas som sagt in denna vecka men smset vi fick var ingen fråga om hur det har gått utan endast i princip: städa bilen och lämna tillbaka den i veckan. Förra året grinade han för ingen firade honom på farsdag. Well..
  • Anonym (Chockad)

Juste besikta den skulle vi också göra innan vi lämnar tillbaka den!

• Anonym (Vilis)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:51:42 följande:

Men gud.

Vart har jag skrivit att det är fräckt att städa någons bil när man lånat den?? Jag skriver att sättet han gjort det på är fräckt som fan. Att slänga iväg ett sms och begära tillbaka en bil på några dagars varsel är inte okej. Men fortsätt ni få ut eran ilska och missförstå med flit
    Ni är väl samma personer som sen blir gamla och grinar för inga barn vill hälsa på eller hjälper till. Wonder why.

Där kom den!
    Hur har vi satsat nu då?
  • Hermis123

Ni kan inte tvinga hans papp att bry sig om er eller hjälpa er.  Men ni och eran barn kommer aldrig ha en skyldighet mot honom i framtiden heller.
    om han inte har någon att fira jul med, eller när han blir gammal och bor på ett äldre boende som ni inte ens besöker.
    livet är en cykel och du får vad du har gett. I min värld ställer man upp för sin familj om man kan, och familjen ställer upp för en när man själv behöver det. 
    Föräldrar ska hjälpa sina barn om dom kan och barn ska hjälpa sina föräldrar om dom kan.
    Jag är ganska ung och varken någon som har det gått ställt, men när min familj har haft det svårt med pengar eller något har jag alltid hjälpt till, både föräldrar och syskon. Jag har aldrig bett att få något tillbaka, en dag om Jag behöver hjälper dom mig också.  Så vill jag leva, men alla vill inte leva som mig heller.  Du måste acceptera att han inte vill ställa upp för eran familj med varken hjälp eller engagemang, men kommer aldrig behöva ställa upp för honom heller när han är
    gammal och ensam och ingen är sugen på att besöka honom på det äldreboende han bor på, eller om han kanske opereras på sjukhus och dina barn inte vill besöka. 

• Anonym (Verkligheten)
    Hermis123 skrev 2024-09-11 23:18:54 följande:

Ni kan inte tvinga hans papp att bry sig om er eller hjälpa er.  Men ni och eran barn kommer aldrig ha en skyldighet mot honom i framtiden heller.
    om han inte har någon att fira jul med, eller när han blir gammal och bor på ett äldre boende som ni inte ens besöker.
    livet är en cykel och du får vad du har gett. I min värld ställer man upp för sin familj om man kan, och familjen ställer upp för en när man själv behöver det. 
    Föräldrar ska hjälpa sina barn om dom kan och barn ska hjälpa sina föräldrar om dom kan.
    Jag är ganska ung och varken någon som har det gått ställt, men när min familj har haft det svårt med pengar eller något har jag alltid hjälpt till, både föräldrar och syskon. Jag har aldrig bett att få något tillbaka, en dag om Jag behöver hjälper dom mig också.  Så vill jag leva, men alla vill inte leva som mig heller.  Du måste acceptera att han inte vill ställa upp för eran familj med varken hjälp eller engagemang, men kommer aldrig behöva ställa upp för honom heller när han är
    gammal och ensam och ingen är sugen på att besöka honom på det äldreboende han bor på, eller om han kanske opereras på sjukhus och dina barn inte vill besöka. 

Att låna ut en bil gratis i flera år är allså att inte ställa upp med hjälp?
  • Tow2Mater
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-11 23:25:35 följande:
    Att låna ut en bil gratis i flera år är allså att inte ställa upp med hjälp?
    Var tydligen inte ens värt ett farsdags-sms. Skulle också ta tillbaka bilen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Vilis) skrev 2024-09-11 22:34:46 följande:
    Haha, den faktiskt riktigt bra :) 
    Slår vad om att snålgubben även tvingat TS att betala sin egen parkering!!! Anmäl fanskapet för brott mot mänskliga rättigheter och barnkonventionen!!!
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan