• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Xenia
    Xenia skrev 2024-09-12 22:13:22 följande:
    Ja, om man får låna en gammal bil i flera år av en nära släkting, är det rimligt att räkna det som en gåva.

Men det vimla avmissunnsamma och inte särskilt släktkalas här på Familjeliv...1
    inte särskilt släktkära, ska det vara, inte släktkalas. Undrar om de har några släktkalas i den familjen.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-12 23:24:13 följande:

Han fick ju låna bilen gratis så inget konstigt att han då gav sin pappa gratis aktie råd. 

Jo, men så är det väl också bara logiskt att när den far tar tillbaka sin bil, så är det slut med gratis aktie råd. Varför ge honom något gratis bara för att han råkar vara pappa när han själv har så osentimental syn på den saken?
  • Xenia
    Anonym (Bilen är inte min) skrev 2024-09-12 21:20:07 följande:
    Som jag skrev, jag har bara läst Ts-inlägget. Att svärfar redan har en ny fin bil har inte med saken att göra i min värld. Ett lån är ett lån. Jag tror att det ligger något bakom detta beslutet, som TS kanske glömt att skriva eller inte vill skriva. Men eftersom du tycker han är en snåljåp som låtit sin son och svärdotter slita på hans bil i flera år, utan att dessa två fixat en egen bil, vad kallar du detta paret då? Eller du kanske tycker att det är ok att låna saker på livstid? Jag undrar vad TS och hennes man gör när bilen går i sönder och när det inte är värt att laga den. Ska paret då be om att svärfar lånar ut sin andra bil? Jaja?Du får tycka vad du vill, precis som jag får tycka som jag vill. Jag tycker bara att TS och hennes man har snyltat för länge och jag tror att det ligger något annat bakom.
    Inte i din värld men i andras värld. Om svärfar klarat sig utan bilen i flera år eftersom han redan har en annan modern bil och inte heller har ont om pengar, så finns inget rimligt motiv annat än ovilja el ren snålhet.

Det handlar alltså om familjen, då räknar man inte bara lagen.

TS och hennes sambo har ju tydligen i motsats till svärfar ont om pengar, så då kallas det inte snålhet.  De kanske trodde att svärfar ville hjälpa dem genom att låna ut den urgamla bilen på livstid. Och så dras plötsligt hjälpen bort utan förklaring.

Om jag hjälper mitt vuxna barn så kallar jag det inte "snylt" av henne, det får stå för dig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Skurt)
    Xenia skrev 2024-09-12 23:58:32 följande:
    Inte i din värld men i andras värld. Om svärfar klarat sig utan bilen i flera år eftersom han redan har en annan modern bil och inte heller har ont om pengar, så finns inget rimligt motiv annat än ovilja el ren snålhet.

TS och hennes sambo har ju tydligen i motsats till svärfar ont om pengar, så då kallas det inte snålhet.  De kanske trodde att svärfar ville hjälpa dem genom att låna ut den urgamla bilen på livstid. Och så dras plötsligt hjälpen bort utan förklaring.

Om jag hjälper mitt vuxna barn så kallar jag det inte "snylt" av henne, det får stå för dig.
    Han kan ju vara i en situation där han behöver pengarna. bara för man har bil och hus och aktier betyder det inte att det ibland kan bli tufft att klara räkningar. Med höga räntor och oförutsedda utgifter och kanske pengar låsta i aktier som går dåligt så kanske han behöver ta av sina andra ägodelar.

om bilen nu är på sluttampen är det ju klokt att sälja den medan den fortfarande rullar. Finns väl en anledning till att han inte skrivit över/gett den på sonen utan bara haft den utlånad.

om nu bilen bara är en sällan bil för familjen så fattar jag inte varför det gnälls så stort om det från ts håll. Nej, gnället kommer från att ta och hennes man är missnöjda med pappan och förväntar sig att han ska hjälpa dom i deras ekonomiska situation mera.

om nu mannen är så bra på aktier så kan de nu ta pengarna de vanligtvis lägger på bilen (bensin o försäkringar mm) de kommande månaderna och investera, så har de nog rätt snart råd med en begagnad bil. pappan har redan varit rätt generös i 2 år och det verkar bara ha möts av gnäll och noll tacksamhet. 
  • Anonym (Bilen är inte min)
    Xenia skrev 2024-09-12 23:58:32 följande:

Mmmm?Du märker kanske inte att jag inte är ensam att tycka så? Det innebär att du har fel i att alla andra har en annan åsikt och jag står ensam med min åsikt. Det märkliga är att du är den enda som tjafsar. Andra verkar acceptera att vi har olika åsikter. Ok. Jag står för min åsikt att det är att snylta när man använder någon annans saker, förvänta sig att det är för evigt och om man inte tar chansen och sparar ihop pengar så man kan köpa en bil själv. Alla förväntar sig inte att låna ut saker är samma sak som att ge bort saker. 
  • Anonym (J)
    Xenia skrev 2024-09-12 22:13:22 följande:
    Ja, om man får låna en gammal bil i flera år av en nära släkting, är det rimligt att räkna det som en gåva.

Men det vimla avmissunnsamma och inte särskilt släktkalas här på Familjeliv...1
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
  • Anonym (ancho chili)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Men på riktigt- om den bilen hade gått sönder idag, hur hade ni löst ert liv då- lagt er ner på marken och dött eller?

Du måste ju fatta att ni behöver kunna köpa en nyare bil. Eller om det nu är så sällan den behövs så är det mycket billigare att bara ta en taxi de gångerna.

Bil kostar minst 3000 i månaden plus drivmedel, har man inte råd med det ska man inte ha en bil utan får kanske ta en taxi när man månadshandlat eller betala för hemkörning.
  • Anonym (Mamma Mu)

Livet är hårt bara vänja sig

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan