Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:47:32 följande:
Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom,
Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.
Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn?
Ja fy fan så snål han är som låtit er ha sin bil i flera år!
Ligger det inte på er också att ungar och farfar har kontakt?
Vem är du att bestämma vem farfar umgås med?
Ni har fått låna en bil i flera år och lipar när ägaren vill ha tillbaka sin egendom istället för att visa lite tacksamhet.
Varför har ni inte under dessa år upprätthållit en kontakt med farfar, är du rädd för farfars tjej eller?
Vad han kör runt i för bil har du inte med att göra.
Vilka behov han har vet du ingenting om. Vilken anledning han har att ta tillbaka sin bil har du inte heller med att göra.
Att ha en sån bitter människa som partner till hans son kanske räcker för honom.
Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:55:09 följande:
Nej. Bilen kommer ej fungera länge till. Den har gått alldeles för många mil och är över 20 år gammal. Vi kan inte köpa en sån bil som kommer stanna vilken dag som helst och ej kommer gå igenom besiktning. Men vi hade åtminstone behövt den över hösten och vintern.
Men det går bra att ha den så länge den inte är er alltså.
Men så köp en som duger till er då!
Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000.
Ok, alltså har ni lånat den gratis.