• Anonym (Chockad)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

• Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
  • Anonym (Vilis)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:15:46 följande:
    VI.
    Så duktigt av er att den snart kommer att rasa ihop då!
  • Anonym (Curlinggenerationen)
    VI.
    Det verkar ju bara vara ni som kört bilen. Så ni har alltså fått låna en bil gratis. Du vet att det kostar pengar att ha en bil? Det blir även värdeminskning med antal mil. Din svärfar är inte snål.
  • MsM84

Om ni använder bilen så sällan klarar ni väl er utan bil? 

• Anonym (J)

Det verkar ju finnas gott om anledningar för honom att ta tillbaka bilen i alla fall. 

• Anonym (Curlinggenerationen)
    Anonym (Vilis) skrev 2024-09-11 21:17:21 följande:

Ska vi börja betta om när uttrycket ?trycka ner? börjar dyka upp, tillsammans med information om vilket skitförum detta är, som bara innehåller ?bittra? som vill just ?trycka ner??

Eventuellt kombinerat med en gnutta ?avundsjuka?.

Troligen. När inte alla håller med och klappar medhårs och dessutom kräver att man får ta eget vuxenansvar i livet. Då är det nog för att trycka ner folk!
  • Anonym (E)
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Det är att låna bilen gratis. 3000kr i försäkring per år är kaffepengar för att ha tillgång till en bil. Köp en egen så kanske du fattar vad det faktiskt kostar. 
  • nihka
    VI.
    Om ni köper bilen av honom har ni en billlig bil fram till nästa besiktning. Skatt och försäkring kan man fju å återbetalat/säga upp.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 20:47:32 följande:
    Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Min sambo har en jävla snåljåp till pappa som bor några kvarter bort. Vi har två barn 3 respektive 1 år och den yngsta har sett sin farfar typ fyra gånger för han slutade träffa oss så fort han fick en tjej. Tydligen händer det varje gång han träffar någon. Vår äldsta har äntligen slutat fråga efter honom, 

Iallafall. Pga hög ränta, amortering, föräldraledighet etc så har vi haft min sambos pappas bil några år. Den är jättegammal från år 2000. Han kör själv runt i en fet bil och har inget behov av den men nu har han plötsligt bett min sambo att få tillbaka den. På kort varsel! Trots att han vet att den knappt är värt något, att hans barnbarn har sina bilbarnstolar i den, att vi har en jättesvårt situation ekonomiskt, att min mamma som brukar hjälpa oss just nu får cytostatika mot bröstcancer och att vintern är påväg och vi då står utan bil. Det finns egentligen ingen anledning för honom att ta bilen tillbaka för oss nu helt plötsligt men han väljer att göra det.

Min sambo är irriterad men säger att ja det är ju trots allt hans bil och vi har fått låna den några år nu. Jag tycker det är helt åt helvete att göra såhär mot sin son och barnbarn? 

Ja, det verkar konstigt att han vill ha tillbaka bilen när han redan har en mkt bättre bil. Kanske han vill låna ut den till sin fjälla. 

Men värre  är att han inte tycks bry sig ett dugg om sina barnbarn. Kan din sambo öht räkna med si  far om ni får problem? Skulle snåle svärfar låna ut pengar? Skulle han ställa upp som barnvakt?
  • Anonym (Asså)
    Xenia skrev 2024-09-11 21:38:40 följande:
    Ja, det verkar konstigt att han vill ha tillbaka bilen när han redan har en mkt bättre bil. Kanske han vill låna ut den till sin fjälla. 

Men värre  är att han inte tycks bry sig ett dugg om sina barnbarn. Kan din sambo öht räkna med si  far om ni får problem? Skulle snåle svärfar låna ut pengar? Skulle han ställa upp som barnvakt?
    Varför ska han ställa upp och låna ut pengar när de tydligen inte klarar av att ta hand om sin ekonomi? Det är flera år de har lånat bilen, kan knappast enbart bero på föräldraledigheten och hög amortering när yngsta bara är 1 år
  • Anonym (Vilis)
    Xenia skrev 2024-09-11 21:38:40 följande:

Hur är han snål?
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan